Passer au contenu

/ La recherche

Je donne

Rechercher

Social Sciences and Humanities; Humanities

Isabelle Peretz

Cognition musicale

Professeure titulaire

Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie

Marie-Victorin, room F-430-4

514 343-5840

isabelle.peretz@umontreal.ca

Secondary number: 514 343-5787 (Télécopieur)

Media

Neurosciences : quel effet la musique a-t-elle sur notre cerveau?

Isabelle Peretz codirige Centre de Recherche sur le Cerveau, la Musique et le Son (BRAMS), à Montréal. Cette chercheuse étudie l'influence de la musique sur le cerveau, notamment la sécrétion, dans certains cas, de la dopamine.

Extraordinary Variations of the Mind: Isabelle Peretz: What We Can Learn from Congenital Anomalies

Isabelle Peretz examines what congenital amusia - the condition where one is amusical, lacking such abilities as pitch or rhythm recognition - can tell us about the neurobiological origins of musical ability in humans. Recorded on 05/05/2017. Series: "CARTA - Center for Academic Research and Training in Anthropogeny"

La plus grande contribution d'Isabelle Peretz, lauréate d'un Prix du Québec 2020

Isabelle Peretz, la récipiendaire du prix Armand-Frappier 2020, pionnière de la recherche sur le cerveau musical.

L'amusie, cette anomalie musicale

Vous chantez faux? Vous êtes incapable de suivre le rythme lorsque la foule demande un rappel à la fin d'un concert? Vous souffrez peut-être d'amusie.

"Cerveau musical" avec Isabelle Peretz

La Grande table reçoit Isabelle Peretz, chercheuse québécoise spécialisée dans l'étude du "cerveau musical"

BRAMS - Laboratoire International de recherche sur le cerveau, la musique et le son

Le BRAMS est un centre de recherche interdisciplinaire unique au monde, situé à Montréal, et conjointement affilié à l'Université de Montréal et à l'Université McGill. Ce pôle d'excellence est spécialisé dans les recherches centrées sur le cerveau et la musique - ou cognition musicale. Sur cette page d'introduction, vous pourrez obtenir un bref survol des différentes informations disponibles sur notre site.

Conference; BrainBeat, Isabelle Peretz

Isabelle Peretz, Canada research chair in neurocognition of music; Co-director, International laboratory for Brain, Music and Sound research (BRAMS), University of Montreal, speaks on "New frontiers in congenital amusia: beat deafness" Brainbeat: Frontiers in the Neuroscience of Music Recent neuroscience on music's therapeutic and rehabilitative potential.

Isabelle Peretz : les neurosciences de la musique à la portée de tous

Comment l’apprentissage de la musique agit-il sur notre cerveau ? Quels effets a-t-il sur la curiosité, l’attention et la mémorisation ? Faut-il, pour apprendre et faire des progrès, qu’un enfant ait l’oreille musicale ? Et s’il chante faux ? Que penser par ailleurs des adultes qui décident de s’y mettre sur le tard ? Y a-t-il un âge pour apprendre la musique ?

Profile

Research expertise

My field of research is cognitive neuropsychology. The approach is characterized by the study of the effects of brain lesions on cognitive functions. I am interested in musical perception and recognition; emotions; language; prosody; and memory. These functions all have a link with musical cognition, which remains my main field of interest. Aside from brain lesions, we also work with neurologically healthy adults or those with a specific congenital disorder (autism, congenital amusia). Lastly, we use various exploration techniques including, currently, event-related potential (ERP) responses, neuroimaging by magnetic resonance and electrodermal responses. Our team has access to two laboratories: one in the psychology department, in the GRENE research centre, and the other at the Institut universitaire de gériatrie de Montréal. I receive financial support for my research work from the NSERC and the CIHR (MRC) and from the FCAR and FRSQ.

Biography

Dr. Peretz is a cognitive neuropsychologist and a professor of Psychology at the University of Montreal. Dr. Peretz was born and educated in Brussels, Belgium. She earned her Ph.D. in experimental psychology at the Université Libre de Bruxelles under José Morais in 1984. Shortly thereafter she took on a faculty position at Université de Montréal where she has remained ever since. Dr. Peretz’s research focuses on the musical potential of ordinary people, its neural correlates, its heritability and its specificity relative to language. She has published over 175 scientific papers on a variety of topics, from perception, memory, and emotions to performance (for her publications see her personal website).

Dr Peretz is renowned for her work on congenital and acquired musical disorders (amusia) and on the biological foundations of music processing in general. Her research has received continued support from the Canadian Natural Science and Engineering Council and the Canadian Institutes of Health Research since 1986. In 2004, Université de Montréal earned her an endowed Casavant chair in neurocognition of music and in 2006, a Canada Research Chair in neurocognition of music. In 2005, Prof. Peretz became the founding co-director of the international laboratory for Brain, Music, and Sound research (BRAMS). In 2009, she was awarded Prix Justine & Yves Sergent, as well as Prix ACFAS Jacques Rousseau. In 2011, she was awarded the prestigious Neuronal Plasticity Prize (IPSEN Foundation); and in 2012, she received the Adrien Pinard Prize by the SQRP (Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie). Dr. Peretz is a fellow of the Royal Society of Canada and of the American Psychological Association.

Awards and recognitions

  • Prix Jacques-Rousseau 2009 - Association francophone pour le savoir (Acfas)
  • Société royale du Canada : Les Académies des arts, des lettres et des sciences du Canada 2008 - Société royale du Canada
  • Prix d'excellence 2014 - Fonds de recherche du Québec – Nature et technologies (FRQNT)
  • Prix Armand-Frappier - 2020
  • Ordre du Canada - Insigne de membre - 2019
  • Prix Femmes de mérite - Fondation Y des femmes de Montréal - 2019
  • Membre de l’Ordre national du Québec - 2018

Teaching and supervision

Student supervision

Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)

2023

Caractérisation des prodiges musicaux

Graduate : Marion-St-Onge, Chanel
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2022

From locomotion to dance and back : exploring rhythmic sensorimotor synchronization

Graduate : Chemin, Baptiste
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2018

Synchronisation rythmique déficiente chez l'humain : bases comportementales

Graduate : Tranchant, Pauline
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2018

Simulation de l'amusie dans le cerveau normal

Graduate : Royal, Isabelle
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2018

Study on the effects of music on the health of geriatric inpatients

Graduate : Chabot, Julia
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2017

Décoder les émotions à travers la musique et la voix

Graduate : Paquette, Sébastien
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2017

L’amusie congénitale chez l’adolescent : perspectives de réhabilitation

Graduate : Mignault Goulet, Geneviève
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2016

Imagerie Musicale Involontaire : caractéristiques phénoménologiques et mnésiques

Graduate : McNally-Gagnon, Andréane
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2016

Réactions des bébés au chant et à la parole : impacts sur l’attention et l’affect

Graduate : Corbeil, Mariève
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2015

Développement du chant et profil d'amusie congénitale chez l'enfant

Graduate : Lebrun, Marie-Andrée
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2015

Les bénéfices du chant dans la réadaptation de l’aphasie

Graduate : Zumbansen, Anna
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2014

Étude de la négativité de discordance dans l'amusie congénitale

Graduate : Moreau, Patricia
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2014

Beat deafness: développement d'un outil de dépistage et nouveaux cas.

Graduate : Tranchant, Pauline
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2014

Le chant des amusiques : prédictions d'une dissociation entre les habiletés perceptives et vocales

Graduate : Roquet, Catherine
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2012

Normalisation de l’évaluation du potentiel musical auprès d’enfants d’âge scolaire

Graduate : Caron-Caplette, Émilie
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2012

Bases génétiques de l'amusie congénitale : une étude de jumeaux

Graduate : Nedelcu, Alexandra
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2012

Utilisation normale du mode et du tempo par les amusiques adultes, lors de jugements émotionnels

Graduate : Paquette, Sébastien
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2011

L'influence d'un modèle sur le chant des amusiques : une solution au chant faux?

Graduate : Tremblay-Champoux, Alexandra
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2011

The prevalence of congenital amusia

Graduate : Provost, Mélanie A.
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
2010

Corrélats neuronaux de l'expertise auditive

Graduate : Chartrand, Jean-Pierre
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2008

Musique et langage : spécificités, interactions et associations spatiales

Graduate : Lidji, Pascale
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2006

Behavioral and neural correlates of congenital amusia

Graduate : Hyde, Krista Leigh
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2006

Corrélats neuronaux des émotions musicales

Graduate : Gosselin, Nathalie
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2005

Le rôle de la musique dans la récupération des paroles de chansons

Graduate : Racette, Amélie
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2001

Case studies of congenital amusia

Graduate : Hyde, Krista Leigh
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
1999

Les effets de la mémoire sur la préférence musicale

Graduate : Gaudreau, Danielle
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.

Projects

Research projects

2021 - 2028

From amusia to dyslexia: the role of feedback

Funding sources: CRSNG/Conseil de recherches en sciences naturelles et génie du Canada (CRSNG)
Grant programs: PVX20965-(RGP) Programme de subvention à la découverte individuelle ou de groupe
2022 - 2025

Group singing to support social wellbeing and communication in adults with communication disorders: A knowledge generation and mobilization partnership

Lead researcher : Frank A Russo
Co-researchers : Isabelle Peretz
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subvention Savoir
2022 - 2025

Effet d’une intervention musicale sur les répercussions de la COVID 19 sur la santé mentale des personnes âgées

Lead researcher : Nathalie Gosselin
Co-researchers : Isabelle Peretz , Michel Duchesneau , Simona Maria Brambati , Lise Gagnon
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subvention de fonctionnement (COVID-19)
2017 - 2025

REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE (CRBLM) 2017-2023

Lead researcher : Denise Klein-Broomberg
Co-researchers : Isabelle Peretz , Simone Dalla Bella
Funding sources: FRQNT/Fonds de recherche du Québec - Nature et technologies (FQRNT)
Grant programs: PVXXXXXX-(RS) Programme de regroupements stratégiques
2020 - 2024

CRBLM / Using improvisations to measure the development of implicit tonal knowledge

Lead researcher : Denise Klein-Broomberg
Co-researchers : Isabelle Peretz
Funding sources: FRQNT/Fonds de recherche du Québec - Nature et technologies (FQRNT)
Grant programs: PVXXXXXX-(RS) Programme de regroupements stratégiques
2009 - 2024

LABORATORY FOR BRAIN, MUSIC AND SOUND (BRAMS): THE BIOLOGICAL FOUNDATIONS OF MUSIC

Lead researcher : Isabelle Peretz , Simone Dalla Bella
Funding sources: FCI/Fondation canadienne pour l'innovation
Grant programs:
2014 - 2023

LOSING THE BEAT : BRAIN AND BEHAVIOUR BASIS OF HUMAN RHYTHM

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: CRSNG/Conseil de recherches en sciences naturelles et génie du Canada (CRSNG)
Grant programs: PVX20965-(RGP) Programme de subvention à la découverte individuelle ou de groupe
2022

CREATE in Complex Dynamics: Accelerating discoveries in brain and behaviour/ Create training in Complex Dynamics - Award for a part time internship at the National Research Council

Lead researcher : Caroline Palmer
Co-researchers : Isabelle Peretz
Funding sources: CRSNG/Conseil de recherches en sciences naturelles et génie du Canada (CRSNG)
Grant programs: PV118026-FONCER : Prog. formation orientée nouveauté, la collaboration et l'expérience en recherche
2020 - 2021

Supplément COVID-19 CRSNG_LOSING THE BEAT : BRAIN AND BEHAVIOUR BASIS OF HUMAN RHYTHM

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: CRSNG/Conseil de recherches en sciences naturelles et génie du Canada (CRSNG)
Grant programs: PVXXXXXX-Supplément à l’appui des étudiants, des stagiaires postdoctoraux et du personnel de soutien à la recherche COVID-19
2014 - 2021

BRAIN AND GENETIC BASIS OF MUSICAL PITCH DISORDERS

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXX5647-(MOP) Subvention de fonctionnement incluant les subventions de fonctionnement programmatiques (général)
2014 - 2021

CHAIRE DE RECHERCHE DU CANADA - NEUROCOGNITION DE LA MUSIQUE

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: SPIIE/Secrétariat des programmes interorganismes à l’intention des établissements
Grant programs: PVX50399-Chaires de recherche du Canada
2014 - 2021

CENTRE INTERDISCIPLINAIRE DE RECHERCHE EN MUSIQUE, MEDIAS ET TECHNOLOGIE (CIRMMT)

Lead researcher : Isabelle Peretz
Co-researchers : Marcelo Wanderley
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements stratégiques
2018 - 2019

Language and memory in internationally-asopted children, children with cochlear implants, children with specific language impairment, second language learners, and children with typical development

Lead researcher : Denise Klein-Broomberg
Co-researchers : Isabelle Peretz
Funding sources: FRQNT/Fonds de recherche du Québec - Nature et technologies (FQRNT)
Grant programs: PVXXXXXX-(RS) Programme de regroupements stratégiques
2015 - 2019

Implementation of a music education program to enhance school preparedness in four-year-olds living in disadvantaged areas in Québec

Lead researcher : Jonathan Bolduc
Co-researchers : Isabelle Peretz , Nathalie Gosselin
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs:
2016 - 2018

Processing of musical emotions by cochlear implant users

Lead researcher : Alexandre Lehmann
Co-researchers : Isabelle Peretz
Funding sources: Grammy Foundation
Grant programs:
2014 - 2018

REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE

Lead researcher : Vincent L. Gracco
Co-researchers : Isabelle Peretz
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements stratégiques
2012 - 2018

REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE (CRBLM)

Lead researcher : Sylvie Hébert
Co-researchers : Isabelle Peretz , Daniel Valois , Marc Pell
Funding sources: FRQNT/Fonds de recherche du Québec - Nature et technologies (FQRNT)
Grant programs: PVXXXXXX-(RS) Programme de regroupements stratégiques
2011 - 2018

REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE (CRBLM)

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: FRQNT/Fonds de recherche du Québec - Nature et technologies (FQRNT)
Grant programs: PVXXXXXX-(RS) Programme de regroupements stratégiques
2002 - 2018

CENTRE DE RECHERCHE EN NEUROPSYCHOLOGIE ET COGNITION (CERNEC) (GRENEC)

Lead researcher : Franco Lepore
Funding sources: FRQS/Fonds de recherche du Québec - Santé (FRSQ)
Grant programs: PVXXXXXX-Subvention de groupe de recherche
2007 - 2017

LABORATORY FOR BRAIN, MUSIC AND SOUND (BRAMS): THE BIOLOGICAL FOUNDATIONS OF MUSIC

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: FCI/Fondation canadienne pour l'innovation
Grant programs:
2012 - 2016

MÉMOIRE DE TRAVAIL AUDITIVE POUR L'INFORMATION NON-VERBALE.

Lead researcher : Pierre Jolicoeur
Co-researchers : Isabelle Peretz , Robert J Zatorre , Jean-Marc Lina
Funding sources: FRQNT/Fonds de recherche du Québec - Nature et technologies (FQRNT)
Grant programs: PV113724-(PR) Projets de recherche en équipe (et possibilité d'équipement la première année)
2007 - 2016

LABORATPRY FOR BRAIN, MUSIC AND SOUND (BRAMS): THE BIOLOGICAL FOUNDATIONS OF MUSIC

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: Université de Montréal
Grant programs:
2012 - 2015

NEURAL PROCESSING OF EMOTIONAL EXPRESSIONS ACROSS MODALITIES

Lead researcher : Isabelle Peretz
Co-researchers : Jorge L. Armony
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs:
2009 - 2015

NSERC CREATE TRAINING PROGRAM IN AUDITORY COGNITIVE NEUROSCIENCE

Lead researcher : Isabelle Peretz
Co-researchers : Caroline Palmer
Funding sources: CRSNG/Conseil de recherches en sciences naturelles et génie du Canada (CRSNG)
Grant programs: PV118026-FONCER : Prog. formation orientée nouveauté, la collaboration et l'expérience en recherche
2009 - 2015

371324-09 NSERC CREATE TRAINING PROGRAM IN AUDITORY COGNITIVE NEUROSCIENCE

Lead researcher : Caroline Palmer
Co-researchers : Isabelle Peretz
Funding sources: CRSNG/Conseil de recherches en sciences naturelles et génie du Canada (CRSNG)
Grant programs: PV118026-FONCER : Prog. formation orientée nouveauté, la collaboration et l'expérience en recherche
1994 - 2015

MUSIC AND SPEECH COMPARISON IN AUDIOTORY-VOCAL BEHAVIOR

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: CRSNG/Conseil de recherches en sciences naturelles et génie du Canada (CRSNG)
Grant programs: PVX20965-(RGP) Programme de subvention à la découverte individuelle ou de groupe
2007 - 2014

CHAIRE DE RECHERCHE DU CANADA EN NEUROCOGNITION DE LA MUSIQUE

Lead researcher : Isabelle Peretz
Funding sources: SPIIE/Secrétariat des programmes interorganismes à l’intention des établissements
Grant programs: PVX50399-Chaires de recherche du Canada
2009 - 2013

MUSIC AND SPEECH COMPARISON IN AUDIOTORY-VOCAL BEHAVIOR

Lead researcher : Isabelle Peretz
2008 - 2012

AMUSIA: FROM BEHAVIOR TO BRAIN, GENES AND PLASTICITY

Lead researcher : Isabelle Peretz

Outreach

Publications and presentations

Publications

Disciplines

  • Psychology
  • Music
  • Neurosciences

Areas of expertise

  • Cognitive neuroscience
  • Neuroimaging
  • Amusia
  • Brain and music
  • Musical cognition
  • Emotions
  • Musique et Langage
  • Cerebral and cognitive development
  • Affect mentalization
  • Language
  • Language acquisition
  • Memory
  • Autism
  • Cognitive neuroimaging
  • Magnetic-resonance imaging

Aide en ligne pour votre profil | Nous joindre

Le Répertoire des professeurs est propulsé par les données du SADVR et est un projet du CENR.

Personnes-ressource dans nos équipes
Qui fait quoi?
Formulaires, procédures et systèmes
Formulaires et procédures
Occasions de financement avec PIVOT
PIVOT