Passer au contenu

/ Research

Je donne

Rechercher

Social Sciences and Humanities; Communication; Information and Communication Technologies

Clément Arsenault

Professeur titulaire

Faculté des arts et des sciences - École de bibliothéconomie et des sciences de l'information

clement.arsenault@umontreal.ca

Secondary number: 514 343-6111 #1526 (Travail 1)

Profile

Research expertise

Clément Arsenault est professeur titulaire à l'Université de Montréal, École de bibliothéconomie et des sciences de l'information (EBSI). Il enseigne la description documentaire et la recherche d'information.

Teaching and supervision

Student supervision

Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)

2011

Analyse bibliométrique des revues Canadian Journal of Communication et Communication 1974-2005

Graduate : Ramírez y Ramírez, Karla Margarita
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.

Projects

Outreach

Publications and presentations

Publications

2021-2022

Gholampour, B., Gholampour, S., Noruzi, A., Arsenault, C., Haertlé, T. et Saboury, A. A. (2022). Retracted articles in oncology in the last three decades: frequency, reasons, and themes Scientometrics, 127(4), 1841–1865. doi: 10.1007/s11192-022-04305-w

Chen, S., Song, Y., Qiu, J., Larivière, V. et Arsenault, C. (2021). The effect of interdisciplinary components' citation intensity on scientific impact. Library Hi Tech, 39(4), 1084-1096.

2020-2021

Chen, S., Qiu, J., Arsenault, C. et Larivière, V. (2021). Exploring the interdisciplinarity patterns of highly cited papers. Journal of Informetrics, 15(1). doi : https://doi.org/10.1016/j.joi.2020.101124

Chen, S., Larivière, V., Arsenault, C. et Qiu, J. (2020). The study of influential factors of citation impact. Journal of Intelligence, 39(5), 83-88.

2018-2019

Chen, S., Arsenault, C. et Larivière, V. (2018). 跨学科研究在科学研究中越来越重要? (Is interdisciplinary research becoming more important in science?). Studies in Science of Science, 367), 1153-1160. 

2015-2016

Arsenault, C. (2015). L'agrément des programmes de maîtrise en bibliothéconomie et sciences de l'information : une marque d'excellence. Documentation et bibliothèques, 61(2/3), 85-89. doi: 10.7202/1032813ar

Arsenault, C. et Larivière, V. (2015). Is paper uncitedness a function of the alphabet? Dans A. A. Salah, Y. Tonta, A. A. Akdağ Salah, C. Sugimoto et U. Al (dir.), Proceedings of the 15th International Society of Scientometrics and Informetrics Conference (p. 286-287). Istanbul, Turquie : Bogaziçi University Printhouse.

Chen, S., Arsenault, C. et Larivière, V. (2015). Are top-cited papers more interdisciplinary? Journal of Informetrics, 9(4), 1034-1046.

2014-2015

Arsenault, C., Paradis, D. et Riva, P. (2014). The translation of a standard : Translating and adapting RDA into French. Dans M. Griffis, H. Julien et L. Given (dir.), Actes du 42e Congrès annuel de l'Association canadienne des sciences de l'information. St. Catharines, ON : CAIS/ACSI. Repéré à http://www.cais-acsi.ca/ojs/index.php/cais/article/view/884/804

Arsenault, C., Paradis, D. et Riva, P. (2014). Translating RDA into French. Cataloging & Classification Quarterly, 52(6/7), 704–722.

Chen, S., Arsenault, C., Gingras, Y. et Larivière, V. (2014). Interdisciplinarity patterns of highly-cited papers : A cross-disciplinary analysis. Dans A. Grove (dir.), Proceedings of the 77th Annual Meeting of the Association for Information Science and Technology (ASIST). Repéré à https://www.asis.org/asist2014/proceedings/submissions/posters/257poster.pdf

Chen, S., Arsenault, C., Gingras, Y. et Larivière, V. (2015). Exploring the interdisciplinary evolution of a discipline : The case of biochemistry and molecular biology. Scientometrics, 10(2), 1307-1323.

2013-2014

Chen, S., Arsenault, C., Gingras, Y., & Larivière, V. (2014). Chronological distribution of emerging referenced disciplines in Biochemistry & Molecular Biology over the last 100 years. Dans M. Kindling & E. Greifeneder (dir.), iConference 2014 Proceedings (p. 875-879). Champaign, IL : Illinois Digital Environment for Access to Learning and Scholarship (IDEALS), iSchools.

Noruzi, A., & Arsenault, C. (2013). Educational supplementary bibliographic relationships from FRBR point of view  a canadian case study. Library Collections, Acquisitions, and Technical Services, 37(1), 66–72.

2012-2013

Arsenault, Clément et Widad Mustafa el Hadi. 2012. Dynamism and stability in knowledge organization : from one conference to another : Toronto 2000, Lille 2011. Knowledge Organization 39, no 4 : 255-258.

Arsenault, Clément et Alireza Noruzi. 2012. Analysis of work-to-work bibliographic relationships through FRBR : a canadian perspective. Cataloging & Classification Quarterly 50, no 5/7 : 641-652.

2011-2012

Arsenault, Clément et Alireza Noruzi. 2011. Work-to-work bibliographic relationships from FRBR point of view : a canadian perspective. In CAIS/ACSI 2011. Exploring interactions of people, places and information, sous la dir. de Pam McKenzie, Catherine Johnson et Sarah Stevenson. Fredericton, NB : CAIS/ACSI. <http://www.cais-acsi.ca/proceedings/2011/56_Arsenault_Noruzi.pdf>.

Arsenault, Clément et Alireza Noruzi. 2012. Les relations bibliographiques entre une œuvre et une autre œuvre selon le modèle FRBR : la perspective canadienne. In L'organisation des connaissances : dynamisme et stabilité, sous la dir. de Widad Mustafa El Hadi, 105-117. Paris : Hermès-Lavoisier.

Mustafa El Hadi, Widad et Clément Arsenault. 2012. Introduction. Dynamisme et stabilité dans l'organisation des connaissances : d'une conférence à l'autre, Toronto 2000 - Lille 2011. In L'organisation des connaissances : dynamisme et stabilité, sous la dir. de Widad Mustafa El Hadi, 21-31. Paris : Hermès-Lavoisier.

2010-2011

Robert, Thierry et Clément Arsenault. 2010. Ludiformation : un simulateur ludique pour enseigner la recherche d'information. In CAIS/ACSI 2010. Sciences de l'information : la synergie à travers la diversité, sous la dir. de Elaine Ménard, Valerie Nesset et Sabine Mas. Montréal : CAIS/ACSI. <http://www.cais-acsi.ca/proceedings/2010/CAIS041_RobertArsenault_Final.pdf>.

2009-2010

Arsenault, Clément, Lyne Da Sylva, Dominic Forest, Yves Marcoux et Dominique Maurel. 2009. La recherche d'information. In Introduction aux sciences de l'information, sous la dir. de Jean-Michel Salaün et Clément Arsenault, 101-158. Montréal : Les Presses de l'Université de Montréal (aussi publié aux éditions La Découverte à Paris en 2010).

Hudon, Michèle, Clément Arsenault, Lyne Da Sylva et Dominic Forest. 2009. Le traitement du document. In Introduction aux sciences de l'information, sous la dir. de Jean-Michel Salaün et Clément Arsenault, 53-100. Montréal : Les Presses de l'Université de Montréal (aussi publié aux éditions La Découverte à Paris en 2010).

Salaün, Jean-Michel et Clément Arsenault, sous la dir. de. 2009. Introduction aux sciences de l'information. Montréal : Les Presses de l'Université de Montréal (aussi publié aux éditions La Découverte à Paris en 2010).

2008-2009

Arsenault, Clément, Élaine Ménard et John E. Leide. 2008. Tensions in cataloging : standards and implementation. Journal of Information Ethics 17, no 1 : 28-42.

Arsenault, Clément et Joseph T. Tennis, sous la dir. de. 2008. Culture and identity in knowledge organization : proceedings of the tenth International ISKO Conference, 5-8 August 2008. Vol. 11, Advances in knowledge organization. Montréal & Würzburg : Ergon.

2007-2008

Arsenault, Clément et Élaine Ménard. 2007. Searching titles with initial articles in library catalogs : a case study and search behavior analysis. Library Resources "&" Technical Services 51, no 3  : 190-203.

Raju, Jaya et Clément Arsenault. 2007. First-level LIS education and training : a comparison between South Africa and Canada. Education for Information 25, no 3/4 : 179-193.

2006-2007

Arsenault, Clément. 2006. Aggregation consistency and frequency of Chinese words and characters. Journal of Documentation 62, no 5 : 606–633.

Arsenault, Clément. 2006. L'utilisation des langages documentaires pour la recherche d'information. Documentation et bibliothèques 52, no 2 : 139-148.

Arsenault, Clément et Kimiz Dalkir, sous la dir. de. 2007. CAIS/ACSI 2007. Congrès de l'Association canadienne des sciences de l'information. Partage de l'information dans un monde fragmenté. Franchir les frontières Montréal : CAIS/ASCI. Disponible http://www.cais-acsi.ca.

Arsenault, Clément et Élaine Ménard. 2006. Recherche des titres débutant par un article : analyse du comportement de recherche. InCongrès de l'Association canadienne des sciences de l'information. Reconsidérer les sciences de l'information pour mieux faire face à l'innovation , sous la dir. de Haidar Moukdad. Toronto : CAIS/ACSI. Disponible http://www.cais-acsi.ca.

Ménard, Élaine et Clément Arsenault. 2006. Image retrieval in multilingual environments : Research issues. In Knowledge Organization for a Global Learning Society: Proceedings of the Ninth International ISKO Conference , sous la dir. de Gerhard Budin, Christian Swertz et Konstantin Mitgutsch, 165-171. Würzburg, Allemagne : Ergon Verlag.

2005-2006

Arsenault, Clément. 2005. Problèmes de repérage des ressources bibliographiques en langue chinoise : une perspective occidentale. Documentation et bibliothèques 51, no 3 : 175-184.

Arsenault, Clément. 2005. Retrieval issues for Chinese-language library resources : A North American perspective. The International Information & Library Review 37, no 2 : 404-412. Disponible http://www.sciencedirect.com.

Arsenault, Clément et Élaine Ménard. 2005. Le traitement des articles initiaux dans les catalogues de bibliothèque : une étude de cas. CAIS/ACSI 2005, 33e congrès annuel de l'Association canadienne des sciences de l'information. Données, information et connaissances dans un monde réseauté, sous la dir. de L. Vaughan. Toronto : CAIS/ACSI. Disponible http://www.cais-acsi.ca/proceedings/.

Arsenault, Clément et François-Xavier Paré. 2005. Les portails de bibliothèque, nouvelles fonctionnalités, nouveaux défis. Argus 34, no 2 : 11-19.

Gervais, Sylvie et Clément Arsenault. 2005. Habiletés en recherche d'information des étudiants de première année universitaire en sciences de l'éducation. Documentation et bibliothèques 51, no 4 : 241-260.

2004-2005

Arsenault, Clément et Élaine Ménard. L'enseignement interactif du catalogage : rêve ou réalité? Congrès de l'ACFAS. Montréal, mai 2004.

2003-2004

Arsenault, Clément. Using XML for the Creation of a Web-based Multiscript OPAC. In : Proceedings of the Crimea 2003, 10th International Conference, « Libraries and Associations in the Transient World: New Technologies and New Forms of Cooperation ». Sudak (Ukraine), 7-15 juin 2003. Disponible http://www.gpntb.ru/win/inter-events/crimea2003/trud/tom1/sec/Doc62.HTML.

Arsenault, Clément et John Leide. Format Integration and the Design of Cataloging and Classification Curricula. Cataloging & Classification Quarterly, vol. 34, nos 1-2, 2002, p. 189-201. (Aussi publié dans : Hill, Janet Swann (Ed.). Educating for Cataloging and the Organization of Information : Pitfalls and the Pendulum. New York, Haworth Information Press, 2002, p. 189-201.)

Detlor, Brian et Clément Arsenault. Web Information Seeking and Retrieval in Digital Library Contexts, Towards an Intelligent Agent Solution. Online Information Review, vol. 26, no 6, 2002, p. 404-412.

2002-2003

Arsenault, Clément. Analyse de la consistance dans l'agrégation des transcriptions pinyin polysyllabiques dans les bases de données bibliographiques. CJILS/RCSIB, vol. 26, no 2/3, 2001, p. 91-106.

Arsenault, Clément. Pinyin Romanization for OPAC Retrieval : Is Everyone Being Served? Information Technology and Libraries, vol. 21, no 2, 2002, p. 45-50.

2001-2002

Arsenault, Clément. Word Division in the Transcription of Chinese Script in the Title Fields of Bibliographic Records. Cataloging & Classification Quarterly, vol. 32, no 3, 2001, p. 109-137.

Communications

2015-2016

Arsenault, C. et Larivière, V. (2015, juillet). Is paper uncitedness a function of the alphabet? (Affiche). International Society for Scientometrics and Informetrics, Istanbul, Turquie.

2014-2015

Arsenault, C., Paradis, D. et Riva, P. (2014, mai). The translation of a standard : Translating and adapting RDA into French. Congrès annuel CAIS/ACSI, St. Catharines, ON.

Chen, S., Arsenault, C., Gingras, Y. et Larivière, V. (2014, novembre).Interdisciplinarity patterns of highly-cited papers : A cross-disciplinary analysis (Affiche). Annual meeting of the Association for Information Science and Technology, Seattle, WA.

2013-2014

Chen, S., Arsenault, C., Gingras, Y., & Larivière, V. (2014, 4–7 mars). Chronological distribution of emerging referenced disciplines in Biochemistry & Molecular Biology over the last 100 years. Affiche présentée à iConference, Berlin.

2010-2011

Arsenault, Clément. 2010. L'avenir de la formation en sciences de l'information. Table ronde. Congrès des milieux documentaires du Québec. Montréal, 5 novembre.

Arsenault, Clément. 2010. Les projets de recherche comme espaces de dialogue. Table ronde. Entretiens Jacques-Cartier. Colloque Bibliothèques et science de l'information. Quel dialogue ? Lyon, 24 novembre.

Arsenault, Clément. 2011. Les normes de description : un début de siècle mouvementé. Programme de formation continue en bibliothéconomie et archivistique. Université de Berne (Suisse), 2 mars.

Arsenault, Clément et Daniel Paradis. 2010. Tous ensemble vers RDA. Congrès des milieux documentaires du Québec. Montréal, 5 novembre.

2009-2010

Arsenault, Clément. 2009. Table ronde sur l'évolution des professions de l'information. Premier congrès des milieux documentaires du Québec. Montréal, 11 novembre.

Robert, Thierry et Clément Arsenault. 2010. Ludiformation : a database search game for teaching online searching. Libraries in the Digital Age, Annual Course and Conference. Zadar (Croatie), 27 mai.

2007-2008

Arsenault, Clément. 2007. Multilingualism and OPACs : a chinese case study. GSLIS, McGill University, Montréal, 30 novembre.

Ménard, Élaine et Clément Arsenault. 2007. Study on the influence of vocabularies used for image indexing in a multilingual retrieval environment (affiche). American Society for Information Science and Technology. Milwaukee, WI, 18-25 octobre.

2006-2007

Arsenault, Clément. 2006. Multilingualism and OPACs : A Chinese case study.. SLAIS, University of British Columbia, Vancouver, 24 octobre.

Arsenault, Clément. 2006. Multilingualism and OPACs : A Chinese case study. GSLIS, McGill University, Montréal, 10 octobre.

Arsenault, Clément et Élaine Ménard. 2006. Projet sur le repérage des articles initiaux. Congrès de l'ASTED. Québec, 12 octobre.

2005-2006

Arsenault, Clément. 2004. Multilingualism and OPACs : A Chinese case study. GSLIS, McGill University, Montréal, 12 octobre.

Arsenault, Clément. 2005. Aggregation consistency and frequency of Chinese words and characters in library catalogs (poster). ISSI 2005, 10th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics. Stockholm, 24-28 juillet.

Arsenault, Clément. 2005. Multilingualism and OPACs : A Chinese case study. GSLIS, McGill University, Montréal, 4 octobre.

Arsenault, Clément. 2006. Le traitement des articles initiaux dans les catalogues de bibliothèque. Haute École de Gestion. Genève, 11 mai.

Arsenault, Clément et Élaine Ménard. 2005. Treatment of initial articles in OPACS : A case study. ALISE 2005 Annual Conference. Boston, 11-14 janvier.

Ménard, Élaine et Clément Arsenault. 2005. Le traitement des articles initiaux : une étude de cas. 73e congrès de l'Acfas. Chicoutimi, 9-13 mai.

Ménard, Élaine et Clément Arsenault. 2006. Le projet MARTINI : Manipulation des ARTicles INItiaux. 74e congrès de l'Acfas. Montréal, 15-19 mai.

2004-2005

Arsenault, Clément. Measuring and comparing aggregation inconsistency for Chinese titles in two library catalogues. In : L'accès à l'information : technologies, compétences et contexte socio-politique. Actes du 32e congrès annuel de l'Association canadienne des sciences de l'information, CAIS/ACSI 2004, Winnipeg, 3-5 juin 2004. Disponible http://www.cais-acsi.ca/proceedings/2004/arsenault_2004.pdf.

2003-2004

Arsenault, ClémentHandling Chinese-Language Bibliographic Data Within a North-American Environment. Hong Kong Library Association. Hong Kong, 22 août 2003.

Arsenault, ClémentRetrieval of Chinese-language Records in OPACs. International Conference on Scientometrics and Informetrics. Beijing, 26 août 2003.

2002-2003

Arsenault, Clément. Résumé exécutif de la Journée de travail sur le traitement de ressources électroniques. Conférence des recteurs et des principaux des universités du Québec (CREPUQ). Montréal, 30 novembre 2001.

Arsenault, Clément et Brian Detlor. Web Information Seeking and Retrieval in Digital Library Contexts: Towards an Intelligent Agent Solution. Course and Conference of the Libraries in the Digital Age. Dubrovnik (Croatie), 21-26 mai 2002.

2001-2002

Arsenault, Clément. Cataloguing Electronic Resources. Association des Bibliothécaires Libanais. Beirut (Liban), 29 mai 2001.

Disciplines

  • Archive and Library Sciences
  • Communication

Areas of expertise

  • Information retrieval
  • Cataloging
  • Classification
  • Cross-language information retrieval
  • Transliteration
  • Electronic encoding
  • Abstracting and Indexing
  • Digital documentation
  • Document genres
  • Documentation methodologies