Susan Dalton
Women's and gender history; Venice; long eighteenth century
- Professeure agrégée
-
Faculté des arts et des sciences - Département d'histoire
Pavillon Lionel-Groulx, room C-6102
Profile
Research expertise
My most recent monograph looks at Venetian salonnières (like Giustina Renier Michiel and Isabella Teotochi Albrizzi) and the men who attended their salons (like Ugo Foscolo, Ippolito Pindemonte and Melchiorre Cesarotti), in the late 18th and early 19th centuries. In particular, I have found that these salonnières drew on the roles they played in literary salons to offer themselves as cultural intermediaries in their publications, by simplifying the erudite writings of men of letters in their circle and making them accessible to a wider readership.
My current research concerns the impact of the expansion of commercial print in the nineteenth century on the posterity of Italian eighteenth-century "women worthies."
Awards and recognitions
- Lauréate du prix Prix Hilda Neatby en histoire des femmes et du genre - Article de langue anglaise - 2002
For more information…
-
Engendering the Republic of Letters : Reconnecting Public and Private Spheres in Eighteenth-Century Europe
Dalton, Susan, Engendering the Republic of Letters. Reconnecting Public and Private Spheres in Eighteenth-Century Europe, Montréal, McGill-Queen’s University Press, 2003, ix/206 p. ISBN : 0-7735-2618-8.
-
Gender, Mediation, and Popular Education in Venice, 1760-1830
Dalton, Susan. Gender, Mediation, and Popular Education in Venice, New York: Routledge, 2023, ix/272 p. ISBN: 9781032190969, 9781032190983, 1032190965, 1032190981. This book examines how women with enough cultural capital could turn their identity as representatives of "the public" – those on the receiving end of education – to their advantage, producing knowledge under the guise of relaying it.
Affiliations and responsabilities
Teaching and supervision
Teaching
Courses taught (current session only)
- HST-1041 – L'Europe moderne
- HST-2263 – La Révolution française et l'Empire
- HST-3210 – L'Italie à l'époque du Grand Tour
Programs
- 108710 – Baccalauréat en études allemandes et histoire
- 108710 – Baccalauréat en études allemandes et histoire
- 109141 – Mineure en études lusophones
- 111020 – Majeure en études italiennes
- 111040 – Mineure en études italiennes
- 114010 – Baccalauréat en littérature comparée
- 114020 – Majeure en littérature comparée
- 114040 – Mineure en littérature comparée
- 114515 – Baccalauréat en littératures de langue française
- 116310 – Baccalauréat en lettres et sciences humaines
- 116510 – Baccalauréat en histoire
- 116520 – Majeure en histoire
- 116540 – Mineure en histoire
- 116561 – Microprogramme de 1er cycle d'exploration en histoire
- 116610 – Baccalauréat en histoire et études classiques
- 117010 – Baccalauréat en histoire de l'art
- 117020 – Majeure en histoire de l'art
- 124160 – Microprogramme de 1er cycle d'exploration en sciences humaines et sociales
- 137540 – Mineure en études québécoises
- 184110 – Baccalauréat en enseignement de l'univers social au secondaire
- 281113 – Maîtrise en éducation, option Enseignement au secondaire
Student supervision
Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)
L’identité et la sexualité queer de Giovanni Bordoni : discours parallèles sur l’homoérotisme féminin et le travestissement en Italie au milieu du 18e siècle
Cycle : Master's
Grade : M.A.
L’envergure du poète dans la pensée de George Sand
Cycle : Master's
Grade : M.A.
«Jeunes filles, voilà vos mères. Soyez dignes d’elles!» : modèles moraux et patriotiques de la femme française dans les biographies collectives féminines (1886-1893)
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Lire et penser le monde : une analyse numérique d’un long siècle de géographies imaginées dans l’imprimé de langue française (1700-1815)
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Luttes politiques et références contradictoires à la Révolution durant la Restauration en France, 1814-1820
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Les enjeux normatifs de la reconnaissance publique dans la France des Lumières : gloire, célébrité, mérite
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
La France - la race - les colonies : une analyse historiographique en trois temps
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Entre cohésions et divisions : les relations entre femmes auteures en France et en Italie (1770-1840)
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Espaces et pratiques de l'activisme politique de Germaine de Staël lors de la Révolution française (1789-1799)
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Uni, autoritaire et éclairé : le gouvernement français dans la pensée d'Olympe de Gouges de l'Ancien Régime à la première République, 1785-1793
Cycle : Master's
Grade : M.A.
L'autonomie d'un jeune agent révolutionnaire : Marc-Antoine Jullien de Paris, 1789-1794
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Vertueuse, mondaine et intellectuelle : la féminité selon Giustiniana Wynne di Rosenberg-Orsini ou une perspective sur le genre à Venise au XVIIIe siècle
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Le discours sur l'éducation des femmes pendant la Révolution française la représentation de la citoyenneté féminine entre 1789 et 1794
Cycle : Master's
Grade : M.A.
La définition de l'homme dans le discours féminin : l'exemple de La Donna galante ed erudita (Venise, XVIIIe siècle)
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Fraternité et métaphore familiale : la Révolution française et la Grande-Colombie
Cycle : Master's
Grade : M.A.
L'étiquette en sursis : le développement du protocole de cour français durant la phase monarchique constitutionnelle de la Révolution française : 14 juillet 1789 - 10 août 1792
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Quand un peuple juge un roi : la représentation de l'opinion publique et l'image du roi Louis XVI dans les Révolutions de Paris
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Toutes les portes qui menaient à la fortune de cour : stratégies courtisanes et pouvoirs des femmes à la cour de Louis XV
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Projects
Research projects
Pratiques culturelles de l'intermédialité en Europe de 1700 à 1900
Outreach
Publications and presentations
Publications
Publications principales
Livres
Gender, Mediation and Popular Education in Venice (1760-1830), New York: Routledge Press, 2023.
The Multigraph Collective, Interacting with Print: Intermediality in the Era of Print Saturation, Chicago: University of Chicago Press, 2018. (Monographie rédigée en équipe : https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/I/bo26175995.html)
Engendering the Republic of Letters: Reconnecting Public and Private Spheres in Eighteenth-Century Europe. Montréal, McGill-Queen’s University Press, 2003.
Articles et chapitres
« Venice’s Amazon? Giustina Renier Michiel’s Strategic Accommodation of Occupying Forces, » Studies in Eighteenth-Century Culture 53 (2024): 249–259.
«Women worthies? Ascriptions of masculinity to exceptional women writers in early 19th century Italy » dans Clorinda Donato et Claire Martin, dirs., The Palgrave Handbook of Transnational Women’s Writing in the Long Nineteenth Century, Cham: Palgrave Macmillan, 2024, 265-281.
« Isabella Teotochi Albrizzi as Cultural Mediator: Gender and Writing on Art in Early Nineteenth-Century Venice ». Women’s History Review, 23, 2 (2014): 204-219.
« Women's History of the Risorgimento : A Historiographic Review ». Dans E. Brambilla et Anne Jacobson Schutte, dirs. La storia di genere in Italia in età moderna. Un confronto tra storiche nordamericane e italiane, Rome, Viella, 2014, 159-180.
« Women, Politics and Culture at the end of the Republic of Venice ». Dans Paula Findlen, Catherine Samà et Wendy Wassyng, dir., Italy’s Eighteenth Century: Gender and Power in the Age of the Grand Tour, Stanford, Stanford University Press, 2009, 79-100.
« Searching for Virtue: Isabella Teotochi Albrizzi’s Ritratti ». Eighteenth-Century Studies, 40, 1 (automne 2006), 85-108.
« Gender and the Shifting Ground of Revolutionary Politics: The Case of Madame Roland ». Annales canadiennes d’histoire, 36 (août 2001), 259-282.
Disciplines
- History
- Literary Studies
- Women Studies
Areas of expertise
- Sexual and gender identity
- Identity
- Cultural heritage
- Social history
- 18th century
- France
- Italy
- 19th century
Aide en ligne pour votre profil | Nous joindre
Le Répertoire des professeurs est propulsé par les données du SADVR et est un projet du CENR.