Simon Rigoulot
Neurosciences cognitives et affectives, langage, musique, intégration multimodale, culture
- Professeur associé
-
Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Marie-Victorin, room A-130-4
Profile
Research expertise
Dr. Simon Rigoulot is a Professor of Neurosciences and Psychology at the University of Québec à Trois-Rivières (UQTR, Dept. of Psychology) and an Associate Professor at Université de Montréal. He studied Cognitive Sciences at Université de Lille (France), and defended his thesis in 2008. His work has been focused on Affective Neurosciences and deals with the neural correlates of the processing of emotional information, in visual and auditory modalities. He is now interested in multimodal emotional information and how individual factors such as cultural background or emotional skills influence this processing. His research methods involve a multi-dimensional approach, combining peripheral (Eye-Tracking, Skin Conductance Response, Heart Rate, Electro-myography…), central (Electro- and Magneto-Encephalography, functional near infrared spectroscopy) and behavioral measures. His projects also aim to shed light on the links between a set of emotional competences (identification, detection, regulation, and utilization) and the development of psychopathologies such as anxiety, depression. In parallel, his interests extended to the study of speech and music, through two specific avenues. The first concerns the role of prosody (tone of voice) in conveying meaningful information, be it emotion or real intention of speakers, such as in irony, lies, innuendos. The second one is about the processing of rhythmic information and the ability of lay participants to synchronize to this type of information, and how attentional and emotional processes can affect this ability.
Affiliations and responsabilities
Research affiliations
Teaching and supervision
Student supervision
Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)
Can transcranial magnetic stimulation and music conjointly influence the mood of the healthy population? A psychophysiological approach
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Est-ce que la reconnaissance de la prosodie émotionnelle dans la langue française est modulée par les accents régionaux français et québécois ?
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Effets de la rumination induite sur l’inhibition des interférences émotionnelles
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Individual rhythmic abilities and temporal predictability : an electrophysiological approach
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Theses and dissertation supervision
Maìtrise:
- A. Rolinat, 2021-2023, Prosodie émotionnelle et accents régionaux (Québécois et Français)
- B. Mendoza, 2021-2023, Inégration audiovisuelle émotionnelle chez les musiciens et non-musiciens: approche en EEG
- S. Roghani, 2020-2022, effect of simultaneous neurostimulation and music on mood: evidence from EEG and psychophysiological signals
Stages and Others
Clara El Khantour, Honors, effect of simultaneous neurostimulation and music on mood: evidence from EEG and psychophysiological signals
Projects
Research projects
“A study of the influence of musical learning on audiovisual emotional perception and empathy: an electrophysiological approach” //CRBLM
Réseau de bio-imagerie du Québec - Neural correlates of the effects of regional accents on the recognition of emotional prosody
Regroupement pour la recherche sur le cerveau, le langage et la musique_CRBLM (2017-2023). Prosodie émotionnelle et accents régionaux (Québécois et Français).
Integration of multimodal emotion
Description
La musique est un puissant vecteur d'émotions. Le projet proposé s'inscrit dans l'étude des liens entre expertise musicale et compétences émotionnelles (i.e., nos capacités à analyser, traiter et réguler nos émotions). Nous souhaitons en utilisant la neuroimagerie (EEG) étudier comment le cerveau de musiciens et non-musiciens se distinguent lorsqu'ils perçoivent, traitent et intègrent des informations émotionnelles auditives et visuelles, et comment ces traitements pourraient être liés à nos capacités à comprendre notre propre état émotionnel et celui des autres.
Réseau de bio-imagerie du Québec - Regional accents and emotional prosody
Description
Le ton de notre voix ou prosodie joue un rôle important lorsque nous communiquons avec les autres, en révélant notre identité, notre genre, âge ou encore nos émotions. Alors que nos origines culturelles jouent sur la façon dont nous produisons et interprétons les messages que nous échangeons avec les autres, très peu d'études se sont intéressées à l'influence des accents régionaux sur ces processus. La recherche proposée s'inscrit dans un contexte montréalais où Québécois et Français interagissent souvent, et veut comprendre, en utilisant l'EEG, comment le cerveau perçoit et interprète des phrases émotionnelles prononcées dans une même langue, par des personnes de notre région ou d'une autre région.
Réseau de bio-imagerie du Québec - Effect of simulatenous neurostimulation and music on mood : evidence from EEG and psychophysiological signals
Outreach
Publications and presentations
Publications
https://scholar.google.ca/citations?hl=fr&user=y9_YDf8AAAAJ
Communications
Médias
https://www.iflscience.com/health-and-medicine/a-study-looked-at-what-happens-in-your-brain-when-someone-makes-a-sexual-innuendo/
https://www.psypost.org/2021/02/sexual-innuendo-evokes-a-unique-response-in-the-brain-according-to-new-neurophysiological-research-59492
https://www.lenouvelliste.ca/actualites/le-ton-de-la-voix-plus-important-que-les-mots-98255e9075278df2e4427d1a5514004b?fbclid=IwAR1BgjVufoaIJ8VKJJkVczvbiBv7LZsh1tUx-1Jc7ZxHLRCI8xcSm3ZlFQM
Disciplines
- Neurosciences
- Psychology
- Music
Areas of expertise
- Cognitive neuroscience of hearing and music
- Cognitive neuroscience
- Brain and sound
- Emotions
- Visual attention
- Brain and music
- Electrophysiology (EEG)
- Auditory neuroscience
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