Passer au contenu

/ Research

Je donne

Rechercher

Education; Literature and Languages

Pierre-Luc Paquet

Professeur adjoint

Faculté des sciences de l'éducation - Département de didactique

pierre-luc.paquet@umontreal.ca

Profile

Research expertise

Mes intérêts de recherche portent sur les influences translinguistiques dans l’acquisition de la grammaire, les approches plurilingues et la pédagogie interlinguistique, ainsi que sur l'enseignement basé sur la tâche et l'engagement par la tâche. Ces thématiques visent à explorer comment les interactions entre différentes langues influencent l'apprentissage et comment les pratiques pédagogiques peuvent être adaptées pour mieux répondre à la diversité linguistique des apprenants.

Je m'intéresse également à la formation initiale et continue des enseignants, notamment à la relation entre la pratique et la recherche dans ce domaine. Mon travail porte sur l'innovation pédagogique dans l'enseignement du français langue seconde, en cherchant à développer des approches qui intègrent les résultats de la recherche pour enrichir les pratiques en salle de classe. Ces enjeux me permettent de contribuer à l'amélioration continue des méthodes d'enseignement et à la réflexion sur les pratiques pédagogiques dans le contexte plurilingue actuel.

education

  • 2009 — BA — DidactiqueUniversité du Québec à Trois-Rivières
  • 2011 — MA — DidactiqueUniversité d'Alicante
  • 2017 — PhD — DidactiqueUniversité d'Alicante

Affiliations and responsabilities

Projects

Research projects

2024 - 2027

Unveiling the Crosslinguistic-Communicative Teaching Model and its Power to Enhance Learner Engagement in TBLT

Lead researcher : Pierre-Luc Paquet
Co-researchers : Gabriel Michaud
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PV153480-Subventions de développement Savoir
2020 - 2024

Promoting plurilingual practice in higher education: A crosslinguistic-communicative task sequence for learning and teaching additional languages

Lead researcher : Nina Woll
Co-researchers : Pierre-Luc Paquet
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs:

Outreach

Publications and presentations

Publications

Jasor, I., Paquet, P. L., & Woll, N. (2024). De la théorie à l’action: cohérence entre croyances et enseignement-apprentissage dans la mise en pratique des approches plurilingues. The Canadian Modern Language Review80(2), 134-157 

Paquet, P. L., & Woll, N. (2024). À la croisée des chemins: modèle d’enseignement translinguistique-communicatif. La Revue de l’AQEFLS37(1).

Woll, N. & Paquet, P-L. (2024). Comment intégrer la réflexion translinguistique aux pratiques communicatives. Französisch Heute (numéro spécial).

Wouters, I., Paquet, P. L., Jasor, I., & Woll, N. (2023). De la théorie à l’action: l’implantation d’un modèle d’enseignement translinguistique-communicatif dans les cours de Lx.  Dans les Actes de congrès de la Rencontre sur l’Enseignement des Langues (pp. 42-54). École de langues de l’Université du Québec à Montréal.

Woll, N. & Paquet, P-L. (2023). Concevoir des matériaux didactiques intégrant réflexion translinguistique et pratiques communicatives. Les Langues Modernes, 33-45 (numéro spécial).

Wouters, I., Woll, N. & Paquet, P-L. (2023). Modelling plurilingual instruction through a crosslinguistic-communicative task sequence: A developmental study. TASK, 3(1), 28-73.

Vargas Vega, B. & Paquet, P-L. (2023). Conocimiento morfológico parcial de estudiantes de inglés como segunda lengua. Revista Española de Lingüística, 53(2), 119-140. 

Woll, N., Paquet, P. L., & Wouters, I. (2022). Language as a vehicle or as a resource? Exploring the nature of metalinguistic reflection in plurilingual consciousness-raising tasks. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1-20.

Woll, N., & Paquet, P. L. (2021). Developing crosslinguistic awareness through plurilingual consciousness-raising tasks. Language Teaching Research, 13621688211056544.

Paquet, P. L., & Woll, N. (2021). Debunking student teachers’ beliefs regarding the target-language-only rule. Multilingualism and third language acquisition: Learning and teaching trends2, 95.

Paquet, P. L. (2019). Probing the evidence: Can we bridge the theory-practice gap in language research? Book Review. Emerging trends in education, 2(3), 102-105.

Paquet, P-L. & García Ponce, E.E. (2019). Effects of using translanguaging strategies during pre-task planning on EFL learners’ complexity, accuracy and fluency: Implications for narrative tasks. Actes de conférence du British Association of Applied Linguistics.

Paquet, P. L., & Downs, S. (2018). Oral portfolio in Spanish as a third language: Harnessing the potential of self- and peer-assessment. Journal of Language Teaching & Research, 9(6). ISSN 1798-4769

Paquet, P. L. (2018). Linear distance: A multi-tiered methodology in the acquisition of gender agreement. Open Journal for Studies in Linguistics, 1(1), 1-14. ISSN 2620-0678.

Paquet, P. L. (2018). Influence of L1 properties and proficiency on the acquisition of gender agreement. Journal of Language & Education, 4(1), 92-104. ISSN 2411-7390.

Paquet, P. L. & N. Woll (2017). Oral portfolio and self-evaluation: Encouraging metalinguistic reflection in university-level learners of Spanish. Dans les Actes de congrès de la rencontre sur l’enseignement des langues (pp. 88-102). École de langues de l’Université du Québec à Montréal.

Communications

Paquet, P. L., & Woll, N. (soumis). Facing Failure: Unveiling Challenges in Implementing Plurilingual Pedagogy through Collaborative Action Research. International Journal of Multilingualism.

Paquet, P-L. & Jasor, I. (2024, juin). Promoting plurilingual approaches to language teaching: A path to pedagogical transformation. Présentation dans le cadre de l’Association Canadienne de Linguistique Appliquée. Université McGill, Canada.

Michaud, G. & Paquet, P-L. (2024, juin). Engagement with TBLT: Let’s get engaged!. Présentation dans le cadre de l’Association Canadienne de Linguistique Appliquée. Université McGill, Canada.

Paquet, P-L. (2024, mai). Empowering pedagogical transformation: Navigating challenges in harnessing plurilingualism for language classrooms. Présentation dans le cadre du Applied Linguistics Seminar, Université de Guanajuato, Mexique. 

Paquet, P-L. & Woll, N. (2024, mars). Facing failure: Unveiling challenges in implementing plurilingual pedagogy through action research. Présentation dans le cadre de MoMM, Université de Bergen, en ligne.

Paquet, P-L. (2023, octobre). De la teoría a la acción: coherencia entre creencias y enseñanza-aprendizaje en la implementación de enfoques plurilingües. Présentation dans le cadre des Diálogos culturales, Université Autonome de Quérétaro, Mexique.

Woll, N. & Paquet, P-L. (Mai, 2023) Bridging the gap between plurilingual and communicative approaches to teaching and learning additional languages (table ronde). Présentation dans le cadre du CCERBAL – Bilinguisme et multilinguisme : compétences transversales, mobilité et bien-être, Université d’Ottawa, Canada.

Paquet, P-L. (Mars, 2023). Learning through Plurilingual Consciousness-Raising Tasks: Synchronous Computer-Mediated Classroom (S-CMC) vs. Face-to-Face Language Learning (FLL). Présentation dans le cadre de l’American Association of Applied Linguistics. États-Unis.

Paquet, P-L. & Woll, N. (Septembre, 2022). Developing crosslinguistic awareness of adult L3 learners of French through plurilingual consciousness-raising tasks. Présentation dans le cadre de l’International Conference on Multilingualism and Third Language Acquisition, Université de Zagreb, Croatia.

Wouters, I., Jasor, I., Woll, N. & Paquet, P-L. (Avril, 2022). De la théorie à l’action : l’implantation d’un modèle d’enseignement translinguistique-communicatif dans les cours de Lx. Présentation dans le cadre de la Rencontre sur l’enseignement des langues (REeL), Université du Québec à Montréal, Canada.

Woll, N., Paquet, P-L., & Wouters, I. (Mars, 2022). Language as a vehicle or as a resource? Exploring the nature of metalinguistic reflection in a plurilingual consciousness-raising task. Présentation dans le cadre de l’American Association of Applied Linguistics. États-Unis. 

Wouters, I., Gendron Perrault, N., Woll, N., & Paquet, P-L. (Mai, 2021) Modèle d’enseignement translinguistique-communicatif : un outil pédagogique concret. Présentation dans le cadre du CCERBAL – Le bilinguisme et au-delà, Université d’Ottawa, Canada.

Paquet, P-L. & Woll, N. (Mars, 2021). A crosslinguistic approach to teaching initial-stage learners of French and Spanish as an additional language. Présentation dans le cadre de l’American Association of Applied Linguistics, en ligne.

Woll, N., Paquet, P-L. & Wouters, I. (Mars, 2021). Modelling translanguaging instruction through a crosslinguistic-communicative task sequence: A developmental study. Présentation dans le cadre de l’American Association of Applied Linguistics, en ligne. 

Paquet, P-L. & Woll, N. (Novembre, 2020). Plurilingual practice in foreign language classroom: ¿Cuándo? ¿Para qué? ¿Cómo?. Présentation dans le cadre du Congreso Internacional Virtual de Investigación en la Enseñanza – Aprendizaje de Lenguas y Culturas. Université Autonome de Queretaro, Mexique.

Paquet, P-L. & Woll, N. (Mars, 2020). Promoting plurilingual practices in higher education: A crosslinguistic approach to teaching additional languages in Quebec & Mexico. Présentation dans le cadre du Laboratoire Plurilingue, Université McGill, Canada.

Paquet, P-L. (Octobre, 2019). Crosslinguistic awareness in L3 classrooms at the university level. Présentation dans le cadre du Texas Language Education Research, Université du Texas à San Antonio, États Unis.

Woll, N. & Paquet, P-L. (Octobre 2018). Towards a crosslinguistic pedagogy: Demystifying pre-service teachers´ beliefs regarding the target-language-only rule. Présentation dans le cadre du Second Language Research Forum. Université du Québec à Montréal.

Paquet, P-L. & Woll, N. (Septembre, 2018). Debunking student teachers’ beliefs regarding the target-language-only rule. Présentation dans le cadre de la 11e International Conference on Multilingualism and Third Language Acquisition. Université de Lisbonne, Portugal.

Paquet, P-L. & García Ponce E. E. (Septembre, 2018). Effects of using translanguaging strategies during pre-task planning on EFL learners’ complexity, accuracy and fluency: Implications for narrative tasks. Présentation dans le cadre du British Association of Applied Linguistics. Université York, England.

Paquet, P-L. (Août, 2018). Influencia de las propiedades de la L1 y del nivel de competencia en la adquisición de la concordancia de género. Présentation dans le cadre de International Conference of Languages, Linguistics & Translation. Universidad Nacional Autónoma de México, Mexico.

Paquet, P-L. & Lengeling, M. (Juin, 2018). Vignette-based research for studying preservice teachers’ perception of the target-language only rule. Présentation dans le cadre de la VII International Qualitative Research Conference “Inquiring with Qualitative Research in Applied Linguistics”. Université de Guanajuato, Mexico.

Paquet, P-L. (Mai, 2018). Validating elicited oral imitation tests: Comparing results with another implicit measure.Présentation dans le cadre de Conference Research Methodology in the Field of Second Language Acquisition & Research. Université de Montpellier, France.

Woll, N., Paquet, P-L. & Astelarra, L. (Mai, 2018). À la découverte des processus translinguistiques en context formel. Présentation dans le cadre de la conference du CCERBAL “Translanguaging: Opportunities & Challenges in a Global World”. Université d’Ottawa.

Disciplines

  • Education
  • Didactics
  • Language Studies

Areas of expertise

  • Didactique du français langue seconde
  • Immigration, minorités, diversité ethnoculturelle et linguistique
  • Langues secondes et étrangères