Daniel Dumouchel
- Professeur titulaire
-
Faculté des arts et des sciences - Département de philosophie
Profile
Research expertise
My fields of interest essentially encompass the history of modern philosophical thought (17th and 18thcenturies) and the philosophy of art and aesthetics, from the 18th century to the present. My research subjects can be grouped into four themes.
- The first - and the most important in my past work - concerns the reconstruction of the main issues in 18th-century philosophical aesthetics. My initial university studies focused largely on the role of aesthetics in Kantian philosophy and the German Aufklärung; I then expanded my analysis to include the French, English and Scottish Enlightenment. Among the questions that interest me in this context are the birth of a specific philosophical discourse on art in the 18th century; the nature of aesthetic experience and critical judgment; the relationships between ethics and aesthetics; the relationships between passions and artistic experience; the status of fiction; models for explaining invention and creativity; the explanation of paradoxical emotions; and theories of tragic emotion.
- A second research theme concerns the problem of affectivity in modern philosophy and, in particular, the issue of the role of intersubjectivity in the engenderment and communication of passions. To study this question so obviously neglected by historians of the philosophical theories of passions, I start from the "model" of sympathy developed by David Hume and Adam Smith, to inventory the different philosophical explanations of passional life, from Spinoza to Rousseau, and examine their ethical and aesthetic implications.
- I am also interested in the use of fictions in philosophical discourse. I study the rich and diversified use that classical and Enlightenment philosophers make of experiences of thought, of epistemological fictions and fictional and rhetorical devices in discourses aimed at producing truth.
- Lastly, I have undertaken research that should lead, with the collaboration of my colleagues, to the publication and annotation of a selection of major philosophical texts by certain members of the "speculative philosophy" class of the Berlin Academy, including Johann Georg Sulzer and Jean Bernard Merian. Halfway between Leibnizianism and empiricism, the debates of the Berlin Academy, between 1748 and 1780, are an ideal laboratory for following the transformation of the key issues in the philosophical thought of the Enlightenment on the nature of knowledge, representation, action, feelings, etc.
Affiliations and responsabilities
Research affiliations
Teaching and supervision
Teaching
Courses taught (current session only)
Programs
- 101610 – Baccalauréat en design d'intérieur
- 113510 – Baccalauréat en études anglaises
- 113520 – Majeure en études anglaises
- 113540 – Mineure en études anglaises
- 114010 – Baccalauréat en littérature comparée
- 114020 – Majeure en littérature comparée
- 114040 – Mineure en littérature comparée
- 114515 – Baccalauréat en littératures de langue française
- 114815 – Baccalauréat en littératures de langue française et philosophie
- 114815 – Baccalauréat en littératures de langue française et philosophie
- 116310 – Baccalauréat en lettres et sciences humaines
- 117010 – Baccalauréat en histoire de l'art
- 117020 – Majeure en histoire de l'art
- 117111 – Baccalauréat en cinéma
- 117112 – Baccalauréat en cinéma et arts médiatiques
- 117121 – Majeure en jeu vidéo
- 117310 – Baccalauréat en écriture de scénario et création littéraire
- 117310 – Baccalauréat en écriture de scénario et création littéraire
- 119510 – Baccalauréat en philosophie
- 119520 – Majeure en philosophie
- 119540 – Mineure en philosophie
- 119910 – Baccalauréat en philosophie et études classiques
- 124710 – Baccalauréat en science politique et philosophie
Student supervision
Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)
Musique, parole et signification au siècle des Lumières
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Pour une ontologie des traductions littéraires
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Joie et souffrance dans la philosophie de Vladimir Jankélévitch
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Les conditions d'impossibilité de la société sadienne
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Présences du spinozisme dans l’esthétique allemande du XVIIIe siècle
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Unmasking the Enlightenment : Rousseau’s critique of intellectualism
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Les ressorts fictionnels au service du vrai : théorie et écriture romanesques dans l’oeuvre de Denis Diderot
Cycle : Master's
Grade : M.A.
La théorie de l’art pour l’art : étude généalogique d’un nouveau paradigme éthique de l’art
Cycle : Master's
Grade : M.A.
La représentation de la réalité chez Bertolt Brecht
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Le rôle de l'art pour l'amor fati chez Nietzsche
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Critique de la religion positive d'Emmanuel Kant
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Perspectives critiques sur la laideur : possibilités esthétiques et artistiques
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Philosophie du point de vue au cinéma : Gilles Deleuze et le renversement des notions d'objectivité et de subjectivité
Cycle : Master's
Grade : M.A.
L'expression musicale chez Nietzsche
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Résurgence et transformation du cynisme au XVIIIe siècle : la réception de Diogène dans les Lumières françaises
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
La preuve ontologique de l'existence de Dieu chez Descartes
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Les sympathies dans l’œuvre de David Hume
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Éclatement des repères artistiques : la philosophie face à la crise de l'art contemporain
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Les limites du champ de l'extase chez Bataille
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Intégration et désintégration dans le concept de matériau musical d’Adorno
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Vers une théorie philosophique du processus créatif artistique
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Imagination et individuation dans la philosophie de Spinoza : La science intuitive comme imagination libérée
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Mise à l'épreuve d'intentions artistiques : étude de la dynamique interne des processus de créativité
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Le caractère personnel et le goût esthétique chez David Hume
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Rapport de l'immoralisme sadien au matérialisme des Lumières
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Diderot et la productivité de l'esprit : aspects gnoséologiques, épistémologiques et esthétiques de l'invention
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
La théorie kantienne de l'interprétation des phénomènes religieux
Cycle : Master's
Grade : M.A.
La question de l'intersubjectivité dans les Lettres sur l'éducation esthétique de l'homme de Friedrich Schiller
Cycle : Master's
Grade : M.A.
La littérature comme philosophie morale ? le débat de la critique éthique
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Hegel, l'idéalisme allemand et la tragédie grecque : le conflit, la spéculation et le destin de la politique
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Mythe et modernité dans l'anthropologie philosophique de Hans Blumenberg
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Le rôle du sublime dans le système critique kantien
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Logique, éthique et esthétique chez Wittgenstein entre 1911 et 1921
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
La subjectivité et les modes d'expression chez Kierkegaard
Cycle : Master's
Grade : M.A.
La théorie du génie selon Arthur Schopenhauer
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Le concept du souverain bien dans la philosophie d'Emmanuel Kant
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Réflexion autour de l'idée d'humanité : dialogue entre Kant et Herder (1785)
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Le paganisme du jeune Hölderlin et ses fondements d'après le Fragment d'Hypérion
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Le moi empirique dans la philosophie théorique de Kant
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Le concours de l'expérience esthétique à la moralité selon Kant
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Le phénomène de la crainte chez Thomas Hobbes
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Projects
Research projects
Récit de soi et expérience de l'illusion à l'époque moderne (17e-18e siècles)
La philosophie à l'Académie de Berlin (1745-1804)
Subvention de voyage 2018-2021
Enjeux métaphysiques et empiriques de la 'psychologie' à l'Académie de Berlin
Centre interuniversitaire de recherche sur la première modernité XVI-XVIIIe siècles (CIREM 16-18)
Subvention de voyage 2015-2018
PETITES SUBVENTIONS 2012-2013 - VERS UNE ANTHROPOLOGIE ESTHETIQUE. THEORIES DE L'ESPRIT ET THEORIES DE L'ART DANS LA PHILOSOPHIE DES LUMIERES
Disciplines
- Philosophy
Areas of expertise
- Early Modern philosophy
- Philosophy of the Enlightenment
- Aesthetics
- Philosophy of art
- Philosophy of literature
- Theory of passion
- Theory of emotions
- Theory of fictions