Centre de recherches intermédiales sur les arts, les lettres et les techniques
Media
Centre de recheche sur l'intermédialité (CRI)
©CRIalt
Centre de recherche sur l'intermédialité (CRI)
©CRIalt
Profile
Affiliations
Research units
- Centre de recherche Virtuoso sur les usages, cultures et documents numériques
Addresses
Location on the University campus
Roger-Gaudry, room V-13-1Team
Directors
At Université de Montreal
- Philippe Despoix - Directeur
- Claudia Polledri - Coordonnateur
Members
At Université de Montreal
Expertise
Projects and funding
Publications and presentations
Publications
Bibliographie sur les fondements théoriques et épistémologiques de l'intermédialité :
Asselin, Olivier, Johanne Lamoureux, and Christine Ross (ed.). 2007. The Tasking of Identity in Contemporary Art: At the Intersection of Aesthetics, Media, Science, and Technology. Montréal: McGill-Queen’s Press - MQUP.
Bolter, Jay David. 2005. “Transference and Transparency: Digital Technology and the Remediation of Cinema.” Dans Intermédialités (6): 13–26.
Brown, George, Gerd Hauck et Jean-Marc Larrue. 2008. « “Mettre en scène” : une approche intermédiale de la réalité théâtrale actuelle ». Dans Intermédialités (12): 9–12. http://www.erudit.org/revue/im/2008/v/n12/039228ar.html?vue=resume.
Cisneros, James. 2007. “Remains to Be Seen. Intermediality. Ekphrasis, and Institution.” Dans Intermédialité et socialité. Histoire et géographie d’un concept, Marion Froger and Jürgen E. Müller (ed.). Münster: Nodus, 15-28.
Despoix, Philippe. 2005. « Questions et hypothèses à partir des systèmes d’écritures : remédiation ou plurimédialité ? » Dans Intermédialités (6): 95–106.
Despoix, Philippe et Yvonne Spielmann (dir.). 2005. « Remédier / Remediation ». Intermédialités (6).
Dupuis, Gilles, Jean Klucinskas et Jean-François Vallée (dir.). 2012. Transmédiations: traversées culturelles de la modernité tardive. Mélanges offerts à Walter Moser. Montréal: Les Presses de l’Université de Montréal.
Gaudreault, André, and Philippe Marion. 2005. “Transécriture and Narrative Mediatics: The Stakes of Intermediality.” Dans A Companion to Literature and Film, Alessandra Raengo and Robert Stam (ed.). 58–71. Malden / Oxford: Blackwell Publishing.
Leblanc, Suzanne. 2009. « “Programmer l’imprévisible” : la programmation comme pragmatique radicale ». Dans Intermédialités (13): 143–152.
Mariniello, Silvestra. 2010. « L’intermédialité : un concept polymorphe ». Dans Intermedia. Études en intermédialité, Célia Vieira and Rio Novo (ed.). 11–29. Paris: L’Harmattan.
Mariniello, Silvestra. 2011. « Médiation et responsabilité ». Dans Enjeux interculturels des médias. Altérités, Transferts et Violences, Michèle Garneau, Hans Jürgen Lüsebrink et Walter Moser (ed.). 111–143. Ottawa: Les Presses de l’Université d'Ottawa.
Mariniello, Silvestra et Luciano De Giusti. 2008. “L’intermedialità dieci anni dopo.” Dans Immagini migranti. Forme intermediali del cinema in era digitale. Venezia: Marsilio.
Méchoulan, Éric (dir.). 2003. « Naître ». Intermédialités (1).
———. 2008. « Notes sur le “on”, le milieu et la vérité de l’appareil ». Revue Appareil, Varia, Mis à jour le : 18/02/2008, URL : http://revues.mshparisnord.org/appareil/index.php?id=124.
Müller, Jürgen Eugen. 2007. Media Encounters and Media Theories. Münster: Nodus.
Oosterling, Henk. 2003. “Sens(a)ble Intermediality and Interesse: Towards an Ontology of the In-Between.” Dans Intermédialités (1): 29–46.
O’Gorman, Marcel. 2003. “What Is Necromedia?” Intermédialités (1): 155–164.
Rocheville, Sarah. 2008. « L’art de se taire. Exercice d’écoute dans une chambre d’enfants ». Revue des sciences humaines, n° 288 : « Les espaces de la voix. Dialogue entre les arts et les médias », Serge Cardinal, Marie-Pascale Huglo et Sarah Rocheville (dir.), 56-65.
Sterne, Jonathan. 2010. “Rearranging the Files: On Interpretation in Media History.” The Communication Review 13 (1): 75–87. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714420903558704.
Ulrich Gumbrecht, Hans. 2003. “Why Intermediality — If at All?” Intermédialités (2): 173–178.
Villeneuve, Johanne. 2007. « L’oralité, l’intermédialité et la question de l’appareil. De la technique et des enchantements ». Dans Appareils et Intermédialité, Jean-Louis Déotte, Marion Froger et Sylvestra Mariniello (dir.). Paris: L’Harmattan. 207–222.
Wilson-Bokowiec, Julie, and Mark Bokowiec. 2008. “Sense & Sensation: The Act of Mediation and Its Effects.” Intermédialités (12): 129. http://www.erudit.org/revue/im/2008/v/n12/039235ar.html?vue=resume.
Disciplines
- Media and Visual Arts
- Communication
- Art History
- Art Sociology
- Literary Studies
- Literature
- Drama
- Anthropology
Areas of expertise
- Audiovisual, Visual, Audio and Written Communications
- Communication Contexts
- Telecommunication networks
- Impacts of New Information Technologies
- New Technology and Social Impacts
- Theatrical Productions
- Conservation Modes, Valorization, Restoration or Protection of Artistic and Cultural Heritage (Architectural, Literary, Musical, Theatrical, etc.)
- Media Types (Radio, Television, Written Press, etc.)
- Video and New Media
- Social Networks
- Network Analysis (Information)
- Arts, Literature and Subjectivity
- Literary or Artistic Work Analysis
- Literary or Artistic Work Dissemination or Reception Contexts
- Social Movements (Political Culture, Society and Ideology)
- Change Management (Structural, Technological and Cultural)
- Cultural Institutions (Museums, Libraries, etc.)
- Epistemology and Methodology
- Renaissance
- Modern Period (writing and fine arts)