Michelle McKerral
Traumatisme craniocérébral et impacts
- Directrice de département
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Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
- Professeure titulaire
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Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Marie-Victorin, room F-430-2
Profile
Research expertise
A few objectives of our research at our electrophysiology and traumatic brain injury impact study laboratory (CRLB-CRIR and CERNEC):
- The use of visual and cognitive electrophysiology and neuropsychological tests to objectify alterations in brain function and means of recovery after a traumatic brain injury (TBI)
- The study of the effectiveness of cognitive and rehabilitation interventions and the links between brain function, symptomatology and some indicators of post-TBI development, such as ability to work and quality of life
education
- 1998 — Ph.D. — Neurosciences, Psychologie — Université de Montréal
- 1996 — M.Ps. — Psychologie, Sciences cliniques — Université de Montréal
- 1992 — B.Sc. — Psychologie — Université de Montréal
Affiliations and responsabilities
Research affiliations
Research units
Membre
- CRIR — Centre de recherche interdisciplinaire en réadaptation du Montréal métropolitain
- GRSV — Groupe de recherche en sciences de la vision
Affiliated institutions
- CIUSSS du Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal – Institut de réadaptation Gingras-Lindsay-de-Montréal (IRGLM)
Teaching and supervision
Student supervision
Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)
Évolution fonctionnelle et participation sociale d’une clientèle traumatisée craniocérébrale adulte en réadaptation : une étude en continuum de services
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Évaluation de l’efficacité du Programme d’enrichissement cognitif auprès de personnes ayant subi un traumatisme craniocérébral à un âge avancé
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Coping et participation sociale à la suite d’un traumatisme craniocérébral léger : une étude observationnelle de cohorte en réadaptation
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Traitement des émotions évoquées par les expressions faciales, vocales et musicales à la suite d’un traumatisme craniocérébral
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Marqueurs électrophysiologiques des dysfonctions attentionnelles et de leur récupération suite à un traumatisme craniocérébral léger
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Le développement visuel et cognitif chez les enfants nés à terme ou prématurément
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
A study of sexuality following traumatic brain injury : moving towards the validation of a biopsychosocial model
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Étude du traitement visuel simple et complexe chez les enfants autistes
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
A virtual reality approach to the study of visually driven postural control in developing and aging humans
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Douleur, affectivité, personnalité et fonctionnement attentionnel suite à un traumatisme craniocérébral léger
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Développement des voies visuelles primaires au cours de la première année de vie chez le bébé prématuré et le béné né à terme : une étude en électrophysiologie à haute densité
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Projects
Research projects
Subventions Échanges de connaissances_2023 à 2026_liées à la subv mère_CF00150473
Subvention de voyage 2018-2021
Cocréation, implantation et évaluation des effets d'une intervention par l'activité physique destinée aux usagers des programmes pour les personnes ayant subi un traumatisme cranio-cérébral léger
Évolution fonctionnelle de la clientèle traumatisée craniocérébrale adulte en réadaptation et participation sociale : une étude multicentrique en continuum de soins-communauté
Effets d'un programme de marche au sol avec un exosquelette robotisé offert à des personnes ayant une lésion chronique à la moelle épinière et utilisant un fauteuil roulant comme principal mode de locomotion...
Auditory and motor development: insights from specialized training
Agressions sexuelles commises envers les personnes handicapées : ce qu'en disent les données probantes, les intervenants et les victimes
An integrated interdisciplinary primary care approach to the use and misuse of opioids in chronic pain: A feasibility and preliminary refficacy study
CENTRE DE RECHERCHE EN NEUROPSYCHOLOGIE ET COGNITION (CERNEC) (GRENEC)
VISUAL AND COGNITIVE DEVELOPMENT IN PREMATURE AND FULL TERM CHILDREN
EVALUATION D'UNE INTERVENTION D'ACCOMPAGNEMENT PERSONNALISE EN INTEGRATION DANS LA COMMUNAUTE POUR LES PERSONNES AYANT UN TRAUMATISME CRANIOCEREBRAL
SHORT AND LONGTERM EFFECTS OF SPORTS CONCUSSIONS IN ATHLETES
VISUAL PERCEPTION DEFICITS IN CHILDREN AFTER MILD TRAUMATIC BRAIN INJURY : PHYCHOPHYSICS, ELECTROPHYSIOLOGY AND IMPACT ON POSTURAL STABILITY
PRESERVER LAUTONOMIE FONCTIONNELLE DES PERSONNES AGEES AYANT SUBI UN TRAUMATISME CRANIOCEREBRAL LEGER (TCCL) : ADAPTATION, IMPLANTATION ET EVALUATION DE LINTERVENTION DACCOMPAGNEMENT PERSONNALISE DINTEGRATION C
ADAPTATION ET VALIDATION DE CONTENU D'UNE ÉCHELLE D'ÉVALUATION DE DOULEUR AUPRÈS DE PATIENTS ADULTES AVEC TRAUMATISME CRÂNIOCÉRÉBRAL À L'UNITÉ DES SOINS INTENSIFS
RETOUR A LA CONDUITE AUTOMOBILE DES PERSONNES TRAUMATISEES CRANIENNES APRES LA READAPTATION : EVALUATION DES COMPORTEMENTS DE CONDUITE ET DE LEUR DANGEROSITE
PRESERVER L'AUTONOMIE FONCTIONNELLE DES PERSONNES AGEES AYANT SUBI UN TRAUMATISME CRANIOCEREBRAL LEGER (TCCL) : ADAPTATION, IMPLANTATION ET EVALUATION DE L'INTERVENTION D'ACCOMPAGNEMENT PERSONNALISE D'INTEGRATION COMMUNAUTAIRE (APIC)
Visual perception deficits in children after mild traumatic brain injury : psychophysics, electrophysiology and impact on postural stability
Description
Over the last 10 years, the importance of detecting deficits after a mild traumatic head injury ( mTBI ) has grown significantly. Although cognitive, behavioural and physical symptoms are reported by the families and children with mTBI, the results of quantitative tests to objectively document these impairments are often negative and perhaps not sensitive enough. Studies by our team have shown that deficits in children with mTBI are revealed in situations requiring difficult motor or visuomotor tasks. Our hypothesis is that the deficits arise because of poor integration of information at high functioning levels.
Using psychophysical and electrophysiological methods to test visual perception, we will evaluate high levels of sensory integration and processing in the brain. Simple and complex visual stimuli and optic flow patterns will be used to evaluate perception thresholds and visual evoked potentials. These results will also be studied in relation with other variables pertaining to the trauma ( severity scores, duration of loss of consciousness, duration of post-traumatic amnesia, characteristics of the head injury sustained ).
Furthermore, these experimental procedures could be adapted for clinical use as a tool to disclose perceptual deficits, evaluate their evolution in time and the effects of rehabilitation. If children with mTBI show these deficits, sensitivity to complex visual information may potentially be used to reveal perceptual and cognitive deficits important in daily life.
CONSORTIUM POUR LE DEVELOPPEMENT DE LA RECHERCHE EN TRAUMATOLOGIE VOLET 1 : EVALUATION DE L'EFFICACITE D'UN PROGRAMME MODULAIRE DE READAPTATION COGNITIVE AUPRES DE PERSONNES AYANT SUBI UN TRAUMATISME CRANIOCEREBR
Outreach
Publications and presentations
Publications
Moreno, J.A., Arango-Lasprilla, J.C., Gan, C. & McKerral, M. (2013). Sexuality after traumatic brain injury: A critical review. NeuroRehabilitation, 32(1), 69-85.
Bolduc-Teasdale, J., Jolicoeur, P. & McKerral, M. (2012). Multiple electrophysiological markers of visual-attentional processing in a novel task directed toward clinical use. Journal of Ophthalmology.
Beaupré, M., De Guise, E., & McKerral, M. (2012). The association between pain-related variables, emotional factors, and attentional functioning following mild traumatic brain injury. Rehabilitation Research and Practice, 2012.
McKerral, M. (2012). Le traumatisme craniocérébral léger chez l’adulte : pronostic et intervention. Psychologie Québec, 29(mars), 39-41.
Beaupré, M., De Guise, E. & McKerral, M. (2012). The association between pain-related variables, emotional factors, and attentional functioning following mild traumatic brain injury. Rehabilitation Research and Practice, 2012, 1-10.
Charrette, G., Cisneros, E., McKerral, M., Léveillé, G. & Barbeau, A.-K. (2011). Des outils cliniques facilitant la résilience auprès de la clientèle ayant subi un traumatisme craniocérébral en réadaptation. Développement humain, handicap et changement social, 19(1), 51-56.
Lefebvre, H., Levert, M.-J., Bottari, C., Gélinas, I., Croteau, C., Le Dorze, G. & McKerral, M. (2011). Un accompagnement personnalisé d’intégration communautaire en soutien au développement de la résilience : vers un modèle. Développement humain, handicap et changement social, 19(1), 103-111.
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Cisneros, E., Barbeau, A. K., Charette, G., Léveillé, G. & McKerral, M. (2010). Autodétermination et résilience en réadaptation avec l’outil priorités d’intervention du client (PIC). Frontières, 22(1-2), 85-88.
Blanchet, S., Paradis-Giroux, A.-A., Pépin, M. & McKerral, M. (2009). Impact of divided attention during verbal learning in young adults following mild traumatic brain injury. Brain Injury, 23(2), 111-122.
Brière, N., Crépeau, F., Léveillé, G. & McKerral, M. (2009). Le traumatisme craniocérébral léger chez l’adulte – Diagnostic et pronostic. L’actualité médicale, 9, 37-39.
Lachapelle, J., Bolduc-Teasdale, J., Ptito, A. & McKerral, M. (2008). Deficits in complex visual information processing after mild TBI: Electrophysiological markers and vocational outcome prognosis. Brain Injury, 22(3), 265-274.
Lachapelle, J., McKerral, M., Jauffret, C. & Bach, M. (2008). Temporal resolution of orientation-defined texture segregation: A VEP study. Documenta Ophthalmologica, 117(2), 155-162.
Disciplines
- Neurosciences
- Psychology
- Physical Medicine & Rehabilitation
Areas of expertise
- Traumatisme craniocérébral
- Cognitive neuroscience
- Neuropsychologie
- Réadaptation
- Visual System
- Developmental sensory and cognitive disorders