Passer au contenu

/ Research

Je donne

Rechercher

Social Sciences and Humanities; Education

Jrène Rahm

L’apprentissage et le développement identitaire des enfants et des jeunes

Professeure titulaire

Faculté des sciences de l'éducation - Département de psychopédagogie et d'andragogie

Marie-Victorin, room C326

514 343-7840

jrene.rahm@umontreal.ca

Profile

Research expertise

Intérêts de recherche

  • L’approche historico-culturelle de l’apprentissage.
  • La théorie d’activité (CHAT).
  • Les trajectoires d’apprentissage et d’identité des jeunes dans des espaces éducatifs divers à travers le temps (programmes parascolaires, communautaires, musées, camps, jardins, écoles primaires et secondaires); en science et technologie.
  • La médiation culturelle : sa forme et son impact sur les élèves.
  • Le développement des adolescents.
  • Diversité ethnoculturelle, défavorisation, et équité.
  • Les enjeux éducatifs et identitaires des jeunes autochtones.
  • Méthodes qualitatives de recherche : Ethnographie multi-site ; l’ethnographie visuelle ; observation vidéographiée; analyse du discours; la recherche action participative (RAP).

Biography

Jrène Rahm a obtenu son doctorat en psychopédagogie de l’Université du Colorado à Boulder (États-Unis.) en 1998. Elle a ensuite oeuvré comme professeure à l’Université du Northern Colorado jusqu’à son arrivée en 2002 à l’Université de Montréal, où elle est professeure agrégée en psychopédagogie. Elle s’intéresse à l’apprentissage des sciences et à l’évolution identitaire des jeunes d’origine pluriethnique à travers l’espace et le temps, en particulier dans des environnements informels comme les musées et les programmes parascolaires, hors-scolaires, et communautaires. Sa recherche combine l’ethnographie multisite et l’analyse de discours, et s’inspire de l’approche sociohistorico-culturelle. Elle est éditeure associée du Journal of Research in Science Teaching, et auteure d’un ouvrage intitulé Science in the Making at the Margin récemment paru chez Sense Publishers.

education

  • 1998 — PhD — PsychopédagogieUniversity of Colorado at Boulder

Affiliations and responsabilities

Research affiliations

Observatoire Jeunes et Société

http://www.obsjeunes.qc.ca/

Plateforme Échange, Recherche et Intervention sur la SCOlarité: Persévérance Et Réussite

https://www.periscope-r.quebec/fr

CTREQ Le centre de transfert pour la réussite éducative du Québec

http://rire.ctreq.qc.ca/

Teaching and supervision Currently recruiting

Recruitment in research Currently recruiting

2016-2021 CRSH

Programme Savoir

A mobility lens to the study of learning, identity and pathways in STEM of youth, teachers, animators and community partners: tools for the joint-design of a learning community in support of innovative science learning and teacher education

PI Rahm, Co-chercheurs: Bergeron, UQO; Lemerise (UQAM); Potvin (UQAM); Collaborateurs terrains: Guiot-Guillain & Pilon.

2016-2020 FRQ-SC

Programme de recherche sur la perseverance et la réussite scolaires (volet projet de recherche-action)

Titre du projet: Un projet collaborative avec les jeunes inuits, leurs familles et communautés; la perseverance scolaire sous l’angle des pratiques éducatives informelles, de la recherché scientifique communautaire et des cheminements éducatifs (2017-PO-202764)

PI J. Rahm; Co-PI T. Garakani, ENAP; Collaborators V. L’Hérault & Truchon, M.-H., ARCTIConnexion; & P. Desrosiers (Avataq); Tagalik, S. Arviat Wellness Center, Nunavut.

Projects

Research projects

2019 - 2023

Innovative science education in out-of-school-time spaces: Tracing the impact of a science teaching internship experience for pre-service teachers and youth

Lead researcher : Allison Jardim Gonsalves
Co-researchers : Jrène Rahm
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subvention Savoir
2016 - 2022

A Mobility Lens to the Study of Learning, Identity and Pathways in STEM of Youth, Teachers, Animators and Community Partners : Tools for the Joint-Design of a Learning Community in Support of Innovative Science Learning and Teacher Education

Lead researcher : Jrène Rahm
Co-researchers : Julie Bergeron
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subvention Savoir
2020 - 2021

Le mentorat virtuel au service de la persévérance scolaire et de l’orientation professionnelle chez les 15-18 ans issus des communautés Inuits et des Premières Nations du Québec.

Lead researcher : Sarah Fraser
Funding sources: Université de Montréal
Grant programs: PVXXXXXX-FEI sans restriction
2016 - 2021

Un projet collaboratif avec les jeunes inuits, leurs familles et communautés : la persévérance scolaire sous l’angle des pratiques éducatives informelles, de la recherche scientifique communautaire et des cheminements éducatifs

Lead researcher : Jrène Rahm
Co-researchers : Tatiana Garakani
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(AC) Actions concertées - générique
2015 - 2017

Sivumut - From Participatory projects to coordinated action - A multi-scale dialogue and ways forward on the question of education in Inuit Nunangat

Lead researcher : Jrène Rahm
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVX20020-Subvention institutionnelle du CRSH - Subventions d'exploration
2011 - 2017

CLUBS DE SCIENCE-TECHNOLOGIE ISSUS DE PARTENARIATS ECOLE-COMMUNAUTE COMME AGENT DE SUPPORT POUR DES JEUNES EN TRANSITION DU PRIMAIRE AU SECONDAIRE: UNE RECHERCHE-ACTION SUR LE SOUTIEN A LA PERSEVERANCE ET A LA REUSSIT

Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(AC) Action concertée : Prog de rech sur la persévérance et la réussite scolaires
2013 - 2015

SIVUNITSATINNUT ILINNIAPUNGA. INUIT YOUTH DRIVEN EXPLORATIONS OF POST-SECONDARY EDUCATION THROUGH ARCHAEOLOGICAL FIELDWORK, NETWORKING, AND CULTURALLY GROUNDED MEDIA PROJECTS IN HIGH SCHOOL

Lead researcher : Jrène Rahm
Co-researchers : Pierre Desrosiers
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PV152160-Subvention Connexion
2011 - 2015

CLUBS DE SCIENCE-TECHNOLOGIE ISSUS DE PARTENARIATS ÉCOLE-COMMUNAUTÉ COMME AGENT DE SUPPORT POUR DES JEUNES EN TRANSITION DU PRIMAIRE AU SECONDAIRE: UNE RECHERCHE-ACTION SUR LE SOUTIEN À LA PERSEVERANCE ET A LA RÉUSSITE SCOLAIRE

2012 - 2014

L'ENSEIGNEMENT SUR LA DIVERSITE ETHNOCULTURELLE EN FORMATION INITIALE ET CONTINUE DES PROFESSIONNELS DE L'EDUCATION DANS LES UNIVERSITES : DEVELOPPEMENT DU CHAMP THEORIQUE ET PRATIQUE, AU QUEBEC ET DANS UNE PERSPECTIVE COMPAR

Lead researcher : Maryse Potvin
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PV153480-Subventions de développement Savoir
2010 - 2011

DIGITAL STORYTELLING AND DOCUMENTAIRES IN AND ABOUT SCIENCE: A MEANS TO ENGAGE IN YOUTH-LED RESEARCH

Lead researcher : Jrène Rahm
2008 - 2010

CASE STUDIES OF ETHICALLY DIVERSE YOUTH FROM LOW-INCOME BACKGROUNDS AND THEIR FORMS OF PARTICIPATION AND NAVIGATIONS AMONG PLACES OF LEARNING AND SCIENCE LITERACY DEVELOPMENT

Lead researcher : Jrène Rahm
2009

RÉCITS NUMÉRIQUES SUR DES THÈMES SCIENTIFIQUES: UN REGARD NOVATEUR SUR UN APPRENTISSAGE DES SCIENCES PILOTÉ PAR DES JEUNES EN MILIEU EXTRASCOLAIRE

Lead researcher : Jrène Rahm

Outreach

Publications and presentations

Publications

LIVRES 

  • Ash, D., Rahm, J., & Melber, L. (Eds.)(2012). Putting theory into practice : Tools for research in informal settings. Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.
  • Rahm, J. (2010) Science in the making at the margin : A multisited ethnography of learning and becoming in an afterschool program, a garden, and a Math and Science Upward Bound Program. Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.

CHAPITRES

Rahm, J., Potvin, P., & Vazquez, J. (2019). Science education in Quebec. In C. Tippet & T. Milford (Eds.), Science education in Canada. New York, NY: Springer. Publication date March 2019.

Adams, J. D., Barma, S., Rahm, J., Sengupta, P., Shanahan, M. C., Hladik, S., Paré, D., Chaffee, R., Luehmann, A., Calabrese Barton, A., Greenberg,D., Thompson, J., Haganah, S., & O’Connor, K. (2018). Unpacking signs of learning in complex social environments: Desettling neoliberal market driven educational methodologies, epistemologies and recognitions of learning. In J. Kay & R. Luckin (Eds.), Proceedings of the 11th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), London, 1320-1327.

Rahm, J., & L.-Lachaîne, A. (2018). La cocréation avec des jeunes issus de l’immigration: un espace de dialogue mettant en lumière leurs parcours éducatifs et leurs projets identitaires. In F. Kanouté, & J. Charette (Eds.), Diversité socioculturelle et ethnique dans les espaces d’apprentissage et de formation scolaires au Québec (pp. 43-59). Presses de l’Université de Montréal (PUM).

Rahm, J. (2016). Video making projects in STEM afterschool clubs : A dialogue among identities, ways of knowing and doing in and with science. L. Avraamidou & M. Roth (Eds.). Intersections Between Formal and Informal Science (pp. 69-81). New York, NY: Routledge.

Rahm, J. & Lachaîne, A. (2016). L’apprentissage et le développement de soi à travers des espaces éducatifs divers : Un regard sur l’enjeu des programmes parascolaires et communautaires en contexte pluriethnique. Dans M. Potvin, M.-O. Magnan et J. Larochelle-Audet (Dir.), La diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique en éducation au Québec.  Théorie et pratique. Montréal, QC : Fides. Role: Written with PhD student, I took the lead given time constraints on part of student. Part of SSHRC project from 2010.

Rahm, J. (2014). Space-time configurations of youth-voice driven science practices:Insights into local and global mobilities. Dans J. Vadeboncoeur (Ed.), Designing educational programs with and for youth: Alternative and flexible contexts for learning. Annual NSSE Yearbook Series.

Rahm, J. (2013). Afterschool and community programs’ role in supporting immigrant youth: Stories of opportunities for youths’ identity work and learning for life. Dans N. Trépanier (Ed.),Plaidoyer pour une école communautire/Making the case for community schools. Montréal, QC : Éditions Nouvelles.

PUBLICATIONS 

Rahm, J. et al. (Tagalik, S., Billard, G., Anoee, E., l’Hérault, V., Truchon, M.-H.) (2019). La contribution des jeunes Inuits et des programmes communautaires à l'apprentissage et à la persévérance tout au long de la vie. (Published also in English: The contribution of Inuit youth and community-driven programs to life-long learning and perseverance). Revue de la persévérance et de la réussite scolaires chez les premiers peuples, 3, 102-105.

Rahm, J., & Desrosiers, P. (2019). Sivunitsatinnut ilinniapunga (For our future, I got to school) : A description of an archaeology field school and photo exhibit project in Nunavik, Northern Canada. Canadian Journal of Native Studies, 41(1), 122-145.

Rahm, J. (2018). Youths’ navigations of botanical gardens: Bids for recognition, ways to desettle practice. Environmental Education Research. Available online : https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1469731

Rahm, J. & Gorges, A. (2017). Educating science teachers for sustainability: Questions, contradictions and possibilities for rethinking learning and pedagogy. Cultural Studies of Science Education (available on-line). https://doi.org/10.1007/s11422-017-9822-4

Rahm, J. (2016). Project-based museum-school partnerships in support of meaningful student interest- and equity driven learning across settings. Canadian Review of Art Education: Research and Issues, 43(1), 184-198.

Rahm, J., Malo, A., & Lepage, M. (2016). Youth-voice driven after-school science clubs: A tool to develop new alliances in ethnically diverse communities in support of transformative learning for preservice teachers and youth. Alterstice, Revue Internationale de la Recherche Interculturelle, 6(1), 39-56.

Rahm, J. & Moore, J. (2015). A case study of long-term engagement and identity-in-practice: Insights into the STEM pathways of four underrepresented youths. Journal of Research in Science Teaching. En ligne onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.21268/abstractRahm, J., Boulanger, E., Hébert, I., Journet, G., & Lachaîne,, A. (2015.) L’apprentissage expansif et construction identitaire des jeunes au travers la production d’un documentaire scientifique : Une étude de cas d’une équipe et projet qui amène à l’agentivité transformatrice. Revue International du CRIRES : Innover dans la tradition de Vygotsky. En ligne:ojs.crires.ulaval.ca/index.php/ric/article/view/20

Rahm, J., Martel-Reny, M.-P., & Simard, V. (2015). « J’aime jardiner et rapporter quelque chose à la maison. » Le jardin botanique comme outil de développement des jeunes. Éducation et Francophonie. Disponible en ligne.Rahm, J. (2014). « I always enjoyed touching the soil and growing things! » A spatial analysis of youth gardening in a botanical garden. Brazilian Journal of Research in Science Education. Disponible en ligne.

Rahm, J. (2014). Stories of learning, identity, navigations and boundary crossings in STEM in non-dominant communities: New imaginaries for research and action. Cultural Studies of Science Education.Rahm, J. & Malo, A. (2014). Introduction to youth voice in and outside of school. Canadian Education Journal, 37(1). Disponible en ligne.

Malo, A., & Rahm, J. (2014). Introduction : Youth voice. Numéro spéciale, thématique, bilingue (anglais/français), Canadian Education Journal. 37(1), en ligne.

Rahm, J., Lachaîne, A., & Mathura, A. (2014). Youth voice and positive identity building practices : The case of ScienceGirls. Canadian Education Journal. 37(1), en ligne.

Rahm, J. (2014). Reframing research on informal teaching and learning in science: Comments and commentary at the heart of a new vision for the fieldJournal of Research in Science Teaching, 51, 395-406.

Gonsalves, A., & Rahm, J. (2013). “We could think of things that could be science”:  Girls’ refiguring of science and self in an out-of-school-time club. Journal of Research in Science Teaching, 50(9), 1068-1097.

Rahm, J., Lachaîne, A., Martel-Reny, M.-P., & Kanouté, F. (2012). Le rôle des organismes communautaires dans la réussite scolaire et le développement identitaire des jeunes issus de l'immigration. Diversité Urbaine, 12(1), 87-104.

Rahm, J. (2012). Collaborative imaginaries and multi-sited ethnography: Space-time dimensions of engagement in an afterschool science program for girls. Ethnography and Education, 7(2), 247-264.

Disciplines

  • Anthropology
  • Education
  • Museology

Areas of expertise

  • Collaboration autour de l'école: familles, communauté, institutions
  • Enseignement et apprentissage en contextes informels
  • Méthodes de recherche
  • Milieux défavorisés, inégalités sociales et économiques
  • Programmes d'intervention, évaluation de programmes
  • Sciences et technologies