Tania Lecomte
- Professeure titulaire
-
Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Marie-Victorin, room C-358
Media
Profile
Research expertise
My research projects focus on improving treatment for people with severe mental illness, either by creating new treatments, evaluating needs or training mental health workers. For instance, I have collaborated on creating and validating group interventions in cognitive behaviour therapy to improve self-esteem or the symptoms of people suffering from psychoses. My current research bears mainly on first-episode patients, but I am also interested in patients with longer clinical histories.
My current research looks at the impact of cognitive behaviour therapy on the symptoms and functioning of people after a first psychotic episode (CIHR grant); profiles of first episodes who follow or ignore treatment recommendations for their psychosis (MSFHR grant, Norma Calder); the impact of motivational interviews on treatment persistence among first-episode patients; care and clinical profiles, and the creation of group treatment, for people suffering from psychoses as a result of methamphetamine abuse (CIHR grant); the impact of cognitive behaviour therapy for psychosis on an incarcerated psychiatric clientele; support for employment (CIHR grant) and education for people with severe mental illness; cognitive remediation related to social functioning among people with psychoses and cognitive deficits. I am also interested in the stigmatization of psychosis and knowledge transfer in the community.
Biography
Professeure titulaire, chercheuse du Centre de Recherche de l’Institut Universitaire en Santé mentale de Montréal (CR-IUSMM), membre du CRIPCAS, chercheure FRQS-séniore, membre OPQ, directrice du Réseau Canadien pour la Recherche en Schizophrénie et Psychoses.
Affiliations and responsabilities
Teaching and supervision
Teaching
Courses taught (current session only)
Programs
Student supervision
Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)
Improving romantic and sexual functioning in people with psychosis : current state of knowledge and evaluation of new resources
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Un modèle sociocognitif des trajectoires d'adaptation à la rupture amoureuse chez les jeunes avec et sans trouble mental grave
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Les biais cognitifs chez les individus ayant un trouble psychotique
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
L’importance de la cognition sociale et le potentiel des nouvelles technologies dans les interventions auprès des personnes présentant un trouble concomitant
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
De la pratique à la maison à la réalité virtuelle : expérience subjective de personnes ayant un trouble psychotique avec anxiété sociale suivant une thérapie de pleine conscience
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Adaptation face à une rupture amoureuse non-désirée chez les jeunes adultes de 18 à 25 ans, selon les traumatismes à l’enfance, l’attachement et la régulation émotionnelle
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Projet pilote d’implantation d’une banque de données à la Clinique universitaire de psychologie de l’Université de Montréal (CUP) : une étude qualitative des impressions des cliniciens face à la mise en œuvre d’un système de collecte de données cli
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Dropouts rates in psychosocial interventions for people with both severe mental illness and substance misuse : a systematic review
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Behavioral activation to prevent depression in at-risk adolescents : a pilot feasibility, acceptability and potential impact trial
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Social cognition as mediator of romantic breakup adjustment in young adults who experienced childhood maltreatment
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
À deux, c’est mieux : étude pilote portant sur la faisabilité, l’acceptabilité et l’impact potentiel d’une intervention de groupe sur les relations amoureuses pour jeunes hommes ayant un trouble psychotique
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Preliminary validation of a group therapy for individuals with psychosis and childhood trauma histories using Acceptance and Commitment Therapy.
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Exploration de la reconnaissance des émotions en schizophrénie comorbide
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
The role of metacognitive profiles in social functioning and social network evolution in schizophrenia
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Traitement de troisième vague pour les personnes atteintes d’un trouble psychotique et d’anxiété sociale : influence de la pratique quotidienne de la pleine conscience
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Étude sur l’expérience des relations amoureuses des jeunes hommes ayant vécu un premier épisode psychotique
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Influence des traits et troubles de personnalité sur l’intégration au travail de personnes aux prises avec un trouble mental grave
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Facteurs entravant la formation de relation amoureuse chez les individus ayant vécu un premier épisode psychotique
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Pleine conscience, régulation émotionnelle et psychose : états des connaissances et applications cliniques
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Narrative development and supported employment of persons with severe mental illness
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
La schizophrénie dissociative : nouvelle entité clinique, trouble comorbide ou autres considérations nosographiques
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Fonctionnement social et rétablissement à la suite d'un premier épisode psychotique
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Les déficits cognitifs peuvent-ils aider à distinguer un trouble psychotique avec toxicomanie d’une psychose induite par consommation de méthamphétamines?
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
The Experience of Treatment of Persons Presenting with Concomitant Psychotic and Borderline Personality Disorders
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Étude des résultats des traitements psychosociaux auprès de jeunes adultes présentant un premier épisode psychotique : influence des traits de personnalité
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Projects
Research projects
Centre de Recherche Interdisciplinaire sur les Problèmes Conjugaux et les Agressions Sexuelles ( CRIPCAS )
A novel web-based mental health intervention integrating peer support and clinical moderation to enhance recovery and prevent relapse in adults diagnosed with psychotic disorders: A pragmatic feasibility study of Horyzons-Canada
Gaïa Project: Intervention program for adolescents who have engaged in sexual abuse and their families
Sustainable return to work for people with musculoskeletal and mental impairments: Improving communication and concertation among stakeholders
Moderniser les pratiques d’évaluation : la technologie au service de l’interdisciplinarité et du bien-être des enfants
Predicting future primary psychotic disorders in youth with methamphetamine-psychosis disorder.
CENTRE DE RECHERCHE INTERDISCIPLINAIRE SUR LES PROBLÈMES CONJUGAUX ET LES AGRESSIONS SEXUELLES (CRIPCAS)
Disclosing a psychiatric condition in the workplace : Evaluation of stigma and work outcomes
Disclosing a psychiatric condition in the workplace: Evaluation of stigma and work outcomes
A randomized controlled trial on group CBT for social anxiety in people with a first episode of psychosis
FEI sans restriction Tania Lecomte
Preventing depression relapse and improving well-being at work
Preventing depression relapse and improving well-being at work
TAILORED COGNITIVE-BEHAVIOUR THERAPY FOR INDIVIDUALS WITH SEVERE MENTAL ILLNESS IN SUPPORTED EMPLOYMENT PROGRAMS - EFFECTS ON WORK OUTCOMES AND RELATED VARIABLES
FACTORS ASSOCIATED WITH THE WORK INTEGRATION OF PEOPLE WITH SEVERE MENTAL DISORDERS IN SOCIAL ENTERPRISES LOCATED IN CANADA
L'ETUDE D'INTERVENTIONS VISANT LE RETABLISSEMENT DE PERSONNES PRESENTANT DES TROUBLES MENTAUX GRAVES ET COMPLEXES
ARUC INTERNATIONALES SANTE MENTALE-CITOYENNETE
L'ÉTUDE D'INTERVENTIONS VISANT LE RÉTABLISSEMENT DE PERSONNES PRÉSENTANT DES TROUBLES MENTAUX GRAVES ET COMPLEXES
TAILORED COGNITIVE-BEHAVIOUR THERAPY FOR INDIVIDUALS WITH SEVERE MENTAL ILLNESS IN SUPPORTED EMPLOYMENT - EFFECT ON WORK OUTCOMES AND RELATED VARIABLES
TAILORED COGNITIVE-BEHAVIOUR THERAPY FOR INDIVIDUALS WITH SEVERE MENTAL ILLNESS IN SUPPORTED EMPLOYMENT - EFFECT ON WORK OUTCOMES AND RELATED VARIABLES
THE METHAMPHETAMINE AND PSYCHOSIS STUDY (MAPS)
SCHIZOPHRÉNIE ET ANXIÉTÉ SOCIALE - LE RÔLE DES DEFICITS DE RECONNAISSANCE DES AFFECTS FACIAUX
Outreach
Publications and presentations
Publications
Articles récents
Lecomte, T., Mueser, K.T., MacEwan, G.W., Thorton, A.E., Buchanan, T., Bouchard, V., Goldner, E., Brink, J., Lang, D., Kang, S., Barr, A.M.; Honer, W.G. (sous presse). Predictors of Persistent Psychotic Symptoms in Persons with Metamphetamine Abuse Receiving Psychiatric Treatment. Journal of Nervous and Mental Disease
Lecomte, T., Corbière, M.; Leclerc, C. (sous presse). Les interventions basées sur les résultats probants en réadaptation psychiatrique – lesquelles prioriser et pourquoi ? Canadian Journal of Psychiatry.
Khoury, B., Lecomte, T., Comtois, G.; Nicole, L. (sous presse). Third wave strategies for emotion regulation in early psychosis: A pilot study. Early Intervention in Psychiatry.
Tranulis, C., Lecomte, T., El-Khoury, B., Lavarenne, A.; Brodeur-Côté, D. (2013). Changing the name of schizophrenia : patient perspectives and implications for DSM-V. PLOS ONE, 8(2), e55998.
Sanford, N., Lecomte, T., Leclerc, C., Wykes, T.; Woodward, T. (2013). Change in Jumping to Conclusions Linked to Change in Delusions in Early Psychosis. Schizophrenia Research.epub ehead of print
Panenka, W.J., Procyshyn, R.M., Lecomte, T., MacEwan, G.W., Flynn, S.W., Honer, W.G.; Barr, A.M. (2013). Methamphetamine use : a comprehensive review of molecular preclinical and clinical findings. Drug and Alcohol Dependance, 129(3), 167-169.
Beauchamp, M-C, Lecomte, T., Lecomte, C., Leclerc, C.; Corbière, M. (2013). Do personality traits matter when choosing a group therapy for early psychosis? Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 86(1), 19-32 DOI: 10.1111/j.2044-8341.2011.02052.x
Addington, J.; Lecomte, T. (2012) Cognitive behaviour Therapy for schizophrenia. F1000 Med Reports2012, 4(6). doi: 10.3410/M4-6.
Bouchard, V., Lecomte, T.; Mueser, K. T. (2012). Could cognitive deficits help distinguish methamphetamine-induced psychosis from a psychotic disorder with substance abuse? Mental Health and Substance Abuse, DOI:10.1080/17523281.2012.693522, 1-10.
Bourdeau, G., Masse, M.; Lecomte, T. (2012). Social functioning in early psychosis: are all the domains predicted by the same variables? Early Intervention in Psychiatry, 6(3), 317-321.
El-Khoury, B.; Lecomte, T. (2012). Emotional Regulation and Schizophrenia. International Journal of Cognitive Therapy, 5(1), 67-76.
Leclerc, C.; Lecomte, Tania. (2012). TCC pour premiers épisodes de psychose : pourquoi la thérapie de groupe obtient les meilleurs résultats ? Journal de thérapie comportementale et cognitive, 22, 104-110.
Lecomte, T.; Lecomte, C. (2012). Are we there yet? Commentary on special issue on psychotherapy integration for people with psychosis. Journal of Psychotherapy Integration, 22(4), 375-381.
Lecomte, T., Leclerc, C.; Wykes, T. (2012). Group CBT for early psychosis – are there still benefits one year later? International Journal of Group Psychotherapy, 62, 309-322.
Lecomte, T., Laferrière-Simard, M-C; Leclerc, C. (2012). What does the alliance predict in group interventions for early psychosis? Journal of Contemporary Psychotherapy, 42, 55-64.
Panenka, W.J., Procyshyn, R.M., Lecomte, T., MacEwan, G.W., Flynn, S.W., Honer, W.G.; Barr, A.M. (2012). Methamphetamine use : a comprehensive review of molecular preclinical and clinical findings. Drug and Alcohol Dependance, s0376-8716(12), 00457-7.
Thérien, P., Tranulis, C., Lecomte, T., & Bérubé, F-A (2012). The experience of treatment of people with concomitant psychotic and borderline personality disorders. Psychosis, 4, 63-73.
Recent book
Lecomte Tania; Leclerc C. (Eds) Manuel de réadaptation psychiatrique, 2e édition (Handbook of psychiatric rehabilitation). Québec : Les presses de l’Université du Québec (2012).
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