Passer au contenu

/ Research

Je donne

Rechercher

Social Sciences and Humanities; Arts and Literature

Susan Dalton

"Salonnières" and sociability

Professeure agrégée

Faculté des arts et des sciences - Département d'histoire

Pavillon Lionel-Groulx, room C-6102

514 343-6111 #41436

susan.dalton@umontreal.ca

Profile

Research expertise

Following on my work on the history of women in the 18th century, I have been studying theoretical gender issues and in particular the relationship between the public and private spheres at the time. Looking at the sociability of salonnières in France and Venice, I realized that this public/private distinction was difficult to maintain in reality.

My current research looks at Venetian salonnières (like Giustina Renier Michiel and Isabella Teotochi Albrizzi) and the men who attended their salons (like Ugo Foscolo, Ippolito Pindemonte and Melchiorre Cesarotti), in the late 18th and early 19th centuries.

In particular, I have found that these salonnières drew on the roles they played in literary salons to offer themselves as cultural intermediaries in their publications, by simplifying the erudite writings of men of letters in their circle and making them accessible to a wider readership. I am also a member of the Interacting with Print research group.

Awards and recognitions

  • Lauréate du prix Prix Hilda Neatby en histoire des femmes et du genre - Article de langue anglaise - 2002

For more information…

Affiliations and responsabilities

Research affiliations

Teaching and supervision

Student supervision

Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)

2022

L’envergure du poète dans la pensée de George Sand

Graduate : Ramsay-Piérard, Anne
Cycle : Master's
Grade : M.A.
2021

Jean Stanislas Mittié et la syphilis

Graduate : Beaulieu, Léonie
Cycle : Master's
Grade : M.A.
2018

Les enjeux normatifs de la reconnaissance publique dans la France des Lumières : gloire, célébrité, mérite

Graduate : Beausoleil, Marie-Ève
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2015

La France - la race - les colonies : une analyse historiographique en trois temps

Graduate : Foucher, Maxime
Cycle : Master's
Grade : M.A.
2012

Entre cohésions et divisions : les relations entre femmes auteures en France et en Italie (1770-1840)

Graduate : Lampron, Eve-Marie
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2009

L'autonomie d'un jeune agent révolutionnaire : Marc-Antoine Jullien de Paris, 1789-1794

Graduate : Déplanche, Nicolas
Cycle : Master's
Grade : M.A.
2007

Fraternité et métaphore familiale : la Révolution française et la Grande-Colombie

Graduate : Van Hooren, Justin
Cycle : Master's
Grade : M.A.

Projects

Research projects

2015 - 2018

Pratiques culturelles de l'intermédialité en Europe de 1700 à 1900

Lead researcher : Jonathan Sachs
Co-researchers : Susan Dalton
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement

Outreach

Publications and presentations

Publications

Publications principales

Engendering the Republic of Letters: Reconnecting Public and Private Spheres in Eighteenth-Century Europe. Montréal, McGill-Queen’s University Press, 2003.
« Isabella Teotochi Albrizzi as Cultural Mediator: Gender and Writing on Art in Early Nineteenth-Century Venice ».  Women’s History Review, 23, 2 (2014): 204-219.
« Women's History of the Risorgimento : A Historiographic Review ». Dans E. Brambilla et Anne Jacobson Schutte, dirs. La storia di genere in Italia in età moderna. Un confronto tra storiche nordamericane e italiane, Rome, Viella, 2014, 159-180.
« Women, Politics and Culture at the end of the Republic of Venice ». Dans Paula Findlen, Catherine Samà et Wendy Wassyng, dir., Italy’s Eighteenth Century: Gender and Power in the Age of the Grand Tour, Stanford, Stanford University Press, 2009, 79-100.
« Searching for Virtue: Isabella Teotochi Albrizzi’s Ritratti ». Eighteenth-Century Studies, 40, 1 (automne 2006), 85-108.
« Gender and the Shifting Ground of Revolutionary Politics: The Case of Madame Roland ». Annales canadiennes d’histoire, 36 (août 2001), 259-282.

Disciplines

  • History
  • Literary Studies
  • Women Studies

Areas of expertise

  • Sexual and gender identity
  • Identity
  • Cultural heritage
  • Social history
  • 18th century
  • France
  • Italy
  • 19th century