Isabelle Peretz
Cognition musicale
- Professeure titulaire
-
Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Marie-Victorin, room A-130-5
Media
Profile
Research expertise
My field of research is cognitive neuropsychology. The approach is characterized by the study of the effects of brain lesions on cognitive functions. I am interested in musical perception and recognition; emotions; language; prosody; and memory. These functions all have a link with musical cognition, which remains my main field of interest. Aside from brain lesions, we also work with neurologically healthy adults or those with a specific congenital disorder (autism, congenital amusia). Lastly, we use various exploration techniques including, currently, event-related potential (ERP) responses, neuroimaging by magnetic resonance and electrodermal responses. Our team has access to two laboratories: one in the psychology department, in the GRENE research centre, and the other at the Institut universitaire de gériatrie de Montréal. I receive financial support for my research work from the NSERC and the CIHR (MRC) and from the FCAR and FRSQ.
Biography
Dr. Peretz is a cognitive neuropsychologist and a professor of Psychology at the University of Montreal. Dr. Peretz was born and educated in Brussels, Belgium. She earned her Ph.D. in experimental psychology at the Université Libre de Bruxelles under José Morais in 1984. Shortly thereafter she took on a faculty position at Université de Montréal where she has remained ever since. Dr. Peretz’s research focuses on the musical potential of ordinary people, its neural correlates, its heritability and its specificity relative to language. She has published over 175 scientific papers on a variety of topics, from perception, memory, and emotions to performance (for her publications see her personal website).
Dr Peretz is renowned for her work on congenital and acquired musical disorders (amusia) and on the biological foundations of music processing in general. Her research has received continued support from the Canadian Natural Science and Engineering Council and the Canadian Institutes of Health Research since 1986. In 2004, Université de Montréal earned her an endowed Casavant chair in neurocognition of music and in 2006, a Canada Research Chair in neurocognition of music. In 2005, Prof. Peretz became the founding co-director of the international laboratory for Brain, Music, and Sound research (BRAMS). In 2009, she was awarded Prix Justine & Yves Sergent, as well as Prix ACFAS Jacques Rousseau. In 2011, she was awarded the prestigious Neuronal Plasticity Prize (IPSEN Foundation); and in 2012, she received the Adrien Pinard Prize by the SQRP (Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie). Dr. Peretz is a fellow of the Royal Society of Canada and of the American Psychological Association.
Awards and recognitions
- Prix Jacques-Rousseau 2009 - Association francophone pour le savoir (Acfas)
- Société royale du Canada : Les Académies des arts, des lettres et des sciences du Canada 2008 - Société royale du Canada
- Prix d'excellence 2014 - Fonds de recherche du Québec – Nature et technologies (FRQNT)
- Lifetime Achievement Award et membre honoraire à vie de la Society for Music Perception and Cognition – 2022
- Membre international de l’Académie nationale des sciences des États-Unis – 2022
- Prix Armand-Frappier - 2020
- Prix Femmes de distinction, YMCA de Montréal – 2020
- Prix Femmes de mérite - Fondation Y des femmes de Montréal - 2019
- Ordre du Canada - 2018
- Officier de l’Ordre national du Québec - 2018
- Membre associé de l’Institut canadien de recherches avancées (CIFAR), Programme en cerveau, esprit et conscience – 2017+
- Prix d'excellence 2014 - Fonds de recherche du Québec – Nature et technologies (FRQNT)
- Prix Jacques-Rousseau 2009 - Association francophone pour le savoir (Acfas)
- Société royale du Canada : Les Académies des arts, des lettres et des sciences du Canada 2008 - Société royale du Canada
For more information…
- 12-04-1999 Le cerveau musical
- 2009 Prix Jacques-Rousseau
- 02-04-2007 Un Grammy pour Isabelle Peretz
- 12-12-2017 Le plaisir (de la musique) croît avec l’usage (de la danse), selon une étude
- 29-05-2018 Les conservatoires fabriquent-ils des bons élèves ?
- 02-06-2018 La musique a de formidables pouvoirs
- 04-09-2018 Comment la musique façonne le cerveau
- 12-10-2018 Le «cerveau musical»
- 16-11-2018 De la musique pour booster ses neurones
- Portrait de chercheuse - Isabelle Peretz - Spécialiste du cerveau musical
- 28-03-2019 Dévoilement des lauréates du Prix Femmes de mérite 2019
- 31-03-2020 Confinement: MusiquePlus ressuscité
- 06-06-2020 Les aînés ont droit aux arts et à la musique dans les milieux de soins
- 10-02-2022 L’accès à la musique comme service essentiel
- 09-03-2022 La musique utile pour combattre le stress
-
10-07-2024 Une chorale francophone réservée aux immigrants pour favoriser l’apprentissage du français
Est-ce que la musique peut accélérer l’apprentissage du français pour les nouveaux arrivants? C’est ce que croient deux chercheuses qui ont mis sur pied l’automne dernier une chorale francophone réservée aux immigrants. Le reportage de Violette Cantin. 10 juillet / Le téléjournal de Radio-Canada
- 20-03-2024 La musique peut être un analgésique, un relaxant et un stimulant
- Site Web personnel
Affiliations and responsabilities
Research affiliations
Research units
Titulaire
- Chaire de recherche du Canada en neurocognition de la musique
- Chaire Casavant en neuropsychologie et cognition musicale
Membre
- CERNEC — Centre de recherche en neuropsychologie et cognition
- CRBLM — Centre de Recherche sur le Cerveau, le Langage et la Musique
- CESH — Centre d'études sur le stress humain
- BRAMS — Laboratoire international de recherche sur le Cerveau, la Musique et le Son
- CIRCA — Centre interdisciplinaire de recherche sur le cerveau et l'apprentissage
Teaching and supervision
Student supervision
Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)
Caractérisation des prodiges musicaux
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
From locomotion to dance and back : exploring rhythmic sensorimotor synchronization
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Étude de la modularité de la synchronisation à la pulsation musicale : synchronisation sensorimotrice dans l’amusie congénitale
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Synchronisation rythmique déficiente chez l'humain : bases comportementales
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Simulation de l'amusie dans le cerveau normal
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Study on the effects of music on the health of geriatric inpatients
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Décoder les émotions à travers la musique et la voix
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Mesurer les habiletés de la population générale à percevoir et à se synchroniser à la pulsation musicale avec le Montreal – Beat Alignment Test (M-BAT)
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
L’amusie congénitale chez l’adolescent : perspectives de réhabilitation
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Traitement des émotions évoquées par les expressions faciales, vocales et musicales à la suite d’un traumatisme craniocérébral
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Imagerie Musicale Involontaire : caractéristiques phénoménologiques et mnésiques
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Réactions des bébés au chant et à la parole : impacts sur l’attention et l’affect
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Développement du chant et profil d'amusie congénitale chez l'enfant
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Les bénéfices du chant dans la réadaptation de l’aphasie
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Corrélats neuronaux sous-jacents aux expressions émotionnelles : une comparaison entre musique, voix et visage
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Étude de la négativité de discordance dans l'amusie congénitale
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Beat deafness: développement d'un outil de dépistage et nouveaux cas.
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Le chant des amusiques : prédictions d'une dissociation entre les habiletés perceptives et vocales
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Exploring the neural entrainment to musical rhythms and meter : a steady-state evoked potential approach
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Excitabilité du système miroir : une étude de stimulation magnétique transcrânienne sur le chant et le langage
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Normalisation de l’évaluation du potentiel musical auprès d’enfants d’âge scolaire
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
L'utilisation de la musique comme support de nouveaux apprentissages dans le vieillissement normal et la maladie d'Alzheimer
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Bases génétiques de l'amusie congénitale : une étude de jumeaux
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Utilisation normale du mode et du tempo par les amusiques adultes, lors de jugements émotionnels
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
L'influence d'un modèle sur le chant des amusiques : une solution au chant faux?
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
The prevalence of congenital amusia
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Corrélats neuronaux de l'expertise auditive
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Musique et langage : spécificités, interactions et associations spatiales
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Behavioral and neural correlates of congenital amusia
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Corrélats neuronaux des émotions musicales
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Relation entre le sens musical et la mélodie du langage : l'influence des tons lexicaux sur le traitement des hauteurs acoustiques et musicales
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Le rôle de la musique dans la récupération des paroles de chansons
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Troubles spécifiques de la reconnaissance musicale chez des personnes avec ou sans lésion cérébrale
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Sélection d'une banque de sons de l'environnement selon la familiarité et la durée optimale de reconnaissance
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Les effets de la mémoire sur la préférence musicale
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Projects
Research projects
From amusia to dyslexia: the role of feedback
Group singing to support social wellbeing and communication in adults with communication disorders: A knowledge generation and mobilization partnership
Effet d’une intervention musicale sur les répercussions de la COVID 19 sur la santé mentale des personnes âgées
REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE (CRBLM) 2017-2023
CRBLM / Using improvisations to measure the development of implicit tonal knowledge
LABORATORY FOR BRAIN, MUSIC AND SOUND (BRAMS): THE BIOLOGICAL FOUNDATIONS OF MUSIC
LOSING THE BEAT : BRAIN AND BEHAVIOUR BASIS OF HUMAN RHYTHM
CREATE in Complex Dynamics: Accelerating discoveries in brain and behaviour/ Create training in Complex Dynamics - Award for a part time internship at the National Research Council
Supplément COVID-19 CRSNG_LOSING THE BEAT : BRAIN AND BEHAVIOUR BASIS OF HUMAN RHYTHM
BRAIN AND GENETIC BASIS OF MUSICAL PITCH DISORDERS
CHAIRE DE RECHERCHE DU CANADA - NEUROCOGNITION DE LA MUSIQUE
CENTRE INTERDISCIPLINAIRE DE RECHERCHE EN MUSIQUE, MEDIAS ET TECHNOLOGIE (CIRMMT)
Language and memory in internationally-asopted children, children with cochlear implants, children with specific language impairment, second language learners, and children with typical development
Implementation of a music education program to enhance school preparedness in four-year-olds living in disadvantaged areas in Québec
Processing of musical emotions by cochlear implant users
REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE
REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE (CRBLM)
REGROUPEMENT POUR LA RECHERCHE SUR LE CERVEAU, LE LANGAGE ET LA MUSIQUE (CRBLM)
CENTRE DE RECHERCHE EN NEUROPSYCHOLOGIE ET COGNITION (CERNEC) (GRENEC)
LABORATORY FOR BRAIN, MUSIC AND SOUND (BRAMS): THE BIOLOGICAL FOUNDATIONS OF MUSIC
MÉMOIRE DE TRAVAIL AUDITIVE POUR L'INFORMATION NON-VERBALE.
LABORATPRY FOR BRAIN, MUSIC AND SOUND (BRAMS): THE BIOLOGICAL FOUNDATIONS OF MUSIC
NEURAL PROCESSING OF EMOTIONAL EXPRESSIONS ACROSS MODALITIES
NSERC CREATE TRAINING PROGRAM IN AUDITORY COGNITIVE NEUROSCIENCE
371324-09 NSERC CREATE TRAINING PROGRAM IN AUDITORY COGNITIVE NEUROSCIENCE
MUSIC AND SPEECH COMPARISON IN AUDIOTORY-VOCAL BEHAVIOR
CHAIRE DE RECHERCHE DU CANADA EN NEUROCOGNITION DE LA MUSIQUE
MUSIC AND SPEECH COMPARISON IN AUDIOTORY-VOCAL BEHAVIOR
AMUSIA: FROM BEHAVIOR TO BRAIN, GENES AND PLASTICITY
Outreach
Publications and presentations
Publications
- Les publications d'Isabelle Peretz sont disponibles ici : http://www.brams.umontreal.ca/publications/2018/
Disciplines
- Psychology
- Music
- Neurosciences
Areas of expertise
- Cognitive neuroscience
- Neuroimaging
- Amusia
- Brain and music
- Musical cognition
- Emotions
- Musique et Langage
- Cerebral and cognitive development
- Affect mentalization
- Language
- Language acquisition
- Memory
- Autism
- Cognitive neuroimaging
- Electrophysiology (EEG)
- Magnetic-resonance imaging