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Social Sciences and Humanities; Health Sciences

Christian Dagenais

Promotion and transfer of knowledge in the social field

Professeur titulaire

Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie

Marie-Victorin, room C346

514 343-5789

christian.dagenais@umontreal.ca

Secondary number: 514 393-8772 (Travail 1)

Media

Présentation de l'Équipe RENARD

Présentation lors d'un colloque organisé dans le cadre du congrès de l'ACFAS à Québec en mai 2013.

Profile

Research expertise

My current research concerns three themes:

  1. Evaluating the needs of intervention staff and managers in the psychosocial field in terms of new knowledge
  2. Evaluating different knowledge transfer strategies (training, mentoring, communities of practice, etc.)
  3. Identifying conditions that encourage greater use of psychosocial research findings

Biography

Christian Dagenais (CD) est professeur agrégé au département de psychologie de l’Université de Montréal depuis 2004. Il dirige depuis 2008, avec le soutien financier du FQRSC, l'équipe RENARD, une équipe de recherche en partenariat sur le transfert des connaissances issues de la recherche. Cette équipe repose sur des collaborations entre chercheurs et milieux de pratique en TC, afin de contribuer à l’avancement des connaissances scientifiques dans ce domaine. Les intérêts de recherche de CD recoupent directement les objectifs de recherche de l’équipe, à savoir:

  1. l’évaluation des besoins des intervenants et des gestionnaires en matière de nouvelles connaissances;
  2. l’évaluation des effets des différentes stratégies de TC;
  3. l’identification des conditions favorisant une plus grande utilisation des connaissances.

CD a coordonné pendant huit ans l’un des axes du Groupe de recherche et d’action sur la victimisation des enfants (GRAVE), composé d’une quinzaine de chercheurs et de représentants des milieux de pratique. Il a ensuite occupé le poste de chargé de projet au ministère de la Santé et des Services sociaux, pour un projet visant à tirer des leçons des évaluations de 40 projets québécois financés par le Fonds d’adaptation des services de santé. De 2002 à 2011, il a occupé la fonction de directeur de l’évaluation au Centre de liaison sur l’intervention et la prévention psychosociales (CLIPP), où il a dirigé une équipe composée de professionnels de recherche, de stagiaires et d’étudiants. Il jouit par ailleurs d’une grande crédibilité auprès des milieux académiques et professionnels dans le domaine du TC, ce qui lui permet de réunir autour de lui, tant des chercheurs de haut calibre, que des partenaires des milieux de pratique en TC.

education

  • 2000 — Doctorat — PsychologieUQAM

Affiliations and responsabilities

University service and activities

Activities within organizations or entities of the institution

Teaching and supervision

Student supervision

Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)

Projects

Research projects

2019 - 2025

Préimplantation et implantation d’un programme de prévention de l’agression sexuelle pour les étudiantes en milieu universitaire : Les milieux sont-ils prêts et le programme est-il efficace lorsque plusieurs facteurs de risque sont présents?

Lead researcher : Isabelle Daigneault
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-(PJT) Subvention Projet
2020 - 2023

A multi-country comparison of COVID-19 response: Planning, implementation, and health system resilience

Lead researcher : Kate Zinszer
Co-researchers : Christian Dagenais , Emmanuel Bonnet , Valéry Ridde , Fanny Chabrol , Maureen Anderson , Jose Macedo
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXX5647-Subvention de fonctionnement incluant les subventions de fonctionnement programmatiques
2018 - 2023

Recherche sur le transfert des connaissances dans le domaine social : études des stratégies, des processus et des effets

Lead researcher : Christian Dagenais
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement
2018 - 2023

Sustainable, healthy cities: a cluster randomized controlled trial for Aedes control in Brazil

Lead researcher : Kate Zinszer
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-(PJT) Subvention Projet
2019 - 2021

Déploiement d'un programme exemplaire pour contrer la dépression dans les écoles secondaires de la commission scolaire de la Pointe-de-l'île

Lead researcher : Frédéric Nault-Brière
Co-researchers : Michel Janosz , Christian Dagenais
Funding sources: Ministère Économie et Innovation
Grant programs: PVXXXXXX-Soutien à la valorisation et au transfert (PSVT-v2a): Projets en innovation sociale
2018 - 2020

Implantation et efficacité d’un programme de prévention de l’agression sexuelle pour les étudiantes en milieu universitaire : Les milieux sont-ils prêts et le programme est-il efficace lorsque plusieurs facteurs de risque sont présents?

Lead researcher : Isabelle Daigneault
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-(PJT) Subvention Projet
2016 - 2019

La vidéo comme outil d'application des connaissances sur la dengue au Burkina Faso

Lead researcher : Valery Ridde
Co-researchers : Christian Dagenais
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subventions pour réunion, planification et dissémination
2016 - 2019

Comment développer des guide de pratique en sciences sociales ?: Proposition d?une méthode et étude exploratoire avec groupes focus et enquête Delphi

Lead researcher : Martin Drapeau
Co-researchers : Jean-Pierre Guay , Louise Nadeau , Christian Dagenais
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs:
2013 - 2019

DEVELOPPER UNE INNOVATION CLINIQUE EN ONCOLOGIE : POUR UN MEILLEUR CONTINUUM DE SOINS ET DE SERVICES POUR LES PATIENTS ATTEINTS DE CANCER

Lead researcher : Hélène Lefebvre
Funding sources: MSSS/Ministère de la Santé et des Services sociaux
Grant programs:
2013 - 2018

DEVELOPPER UNE INNOVATION CLINIQUE EN ONCOLOGIE: POUR UN MEILLEUR CONTINUUM DE SOINS ET DE SERVICES POUR LES PATIENTS ATTEINTS DE CANCER

Lead researcher : Hélène Lefebvre
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVX88932-(PASS) Partenariats pour l'amélioration des services de santé
2011 - 2018

RECHERCHES ET INTERVENTIONS COMMUNAUTAIRES POUR L'EQUITE EN SANTE AU BURKINA FASO

Lead researcher : Valery Ridde
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-(ROH) Subvention de fonctionnement: subventions programmatiques pour santé et l'équité en santé
2016 - 2017

Urban Health: Scoping Reviews and research gap analysis on urban health interventions for the prevention and control of vector-borne and other infectious diseases of poverty

Lead researcher : Valery Ridde
Co-researchers : Mira Johri , Christian Dagenais
Funding sources: Organisation mondiale de la santé
Grant programs:
2014 - 2017

Les conditions et stratégies gagnantes du maintien en emploi des préposées aux bénéficiaires expérimentées dans les ressources d'hébergement domiciliaires et institutionnelles priv

Lead researcher : François Aubry
Co-researchers : Christian Dagenais
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(AC) Action concertée: Impacts socioéconomiques des jeux de hasard et d'argent
2012 - 2017

TRANSFERT DES CONNAISSANCES ISSUES DE LA RECHERCHE DANS LE DOMAINE SOCIAL : RECHERCHE SUR LES STATÉGIES, LES PROCESSUS ET LES EFFETS.

Lead researcher : Christian Dagenais
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Fonctionnement
2015 - 2016

Portrait de l'utilisation des connaissances issues de la recherche par les psychoéducateurs en exercice

Lead researcher : Jean Ramdé
Co-researchers : Christian Dagenais
Funding sources: Ordre des psychoéducateurs et psychoéducatrices du Québec
Grant programs:
2013 - 2016

Développer une innovation clinique en oncologie: pour un meilleur continuum de soins et de services pour les patients atteints de cancer

Lead researcher : Hélène Lefebvre
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVX88932-(PASS) Partenariats pour l'amélioration des services de santé
2013 - 2016

DEVELOPPER UNE INNOVATION CLINIQUE EN ONCOLOGIE : POUR UN MEILLEUR CONTINUUM DE SOINS ET DE SERVICES POUR LES PATIENTS ATTEINTS DE CANCER

Lead researcher : Hélène Lefebvre
Funding sources: Fondation de l’IUSMM
Grant programs:
2014 - 2015

ETUDE DE FAISABILITE D'UNE EVALUATION DE LA STRATEGIE DE TRANSFERT DES CONNAISSANCES UTILISEE PAR L'IRSST DANS LE CADRE DE LA PROGRAMMATION DE RECHERCHE POUR AMELIORER LA PREVENTION DE LA SANTE ET DE LA SECURITE DES PREPOSES DES CENTRES D'APPELS D'

Lead researcher : Christian Dagenais
Co-researchers : Charles Gagne , Georges Toulouse
Funding sources: IRSST/Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail
Grant programs:
2011 - 2015

Recherches et interventions communautaires pour l'équité en santé au Burkina Faso

Lead researcher : Valery Ridde
Co-researchers : Slim Haddad , François Chiocchio , Christian Dagenais , Pierre Fournier , Seni Kouanda , Abel Bicaba , Aude Nikiema
2011 - 2014

FAVORISER DES POLITIQUES FONDEES SUR LA RECHERCHE POUR AMELIORER L'ACCES AUX SOINS AU BURKINA FASO

Lead researcher : Christian Dagenais
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subventions pour réunion, planification et dissemination
2010

FAVORISER DES POLITIQUES FONDEES SUR LA RECHERCHE POUR AMELIORER L'ACCES AUX SOINS AU BURKINA FASO

Lead researcher : Christian Dagenais
2009

LA RECHERCHE SUR L'APPLICATION DES CONNAISSANCES PAR LES INTERVENANTS ET LES DÉCIDEURS EN SANTÉ PUBLIQUE: UN SCOPING STUDY

Lead researcher : Christian Dagenais

Outreach

Publications and presentations

Publications

McSween-Cadieux, E., Dagenais, C. & Ridde, V. (soumis). A health knowledge brokering intervention in a district of Burkina Faso: a qualitative retrospective implementation analysis. PlosOne.

D'Ostie-Racine, L.,Dagenais, C., & Ridde, V. (soumis). Examining conditions that influence evaluation use within a humanitarian non-governmental organization in Burkina Faso (West Africa). BMJ Global Health.

Briand-Lamarche, M., Pinard, R., Thériault, P. & Dagenais, C. (soumis). Implementation of a competency model to encourage the use of knowledge produced from education research:  what program theory teaches us. Evaluation and Program planning.

Dagenais, C., Dupont, D., N-Brière, F., Mena, D & Yale-Soulière, G. (soumis). Codifying explicit and tacit practitioner knowledge in community social pediatrics organizations: evaluation of the first step of a knowledge transfer strategy. EPP.

McSween-Cadieux, E., Dagenais, C. & Ridde, V. (sous presse). A deliberative dialogue as a knowledge translation strategy on road traffic injury in Burkina Faso: a mixed-method evaluation. HARPS.

Beaudoin-Dion, F., Archambault, K., Garel, P. & Dagenais, C. (sous presse). Le transfert de connaissances en santé publique : Formation de la relève pour une intervention de réadaptation par les arts. Santé Publique.

Plouffe, L., Dagenais, C. & Monthuy-Blanc, J. (sous presse) Évaluation d'une formation québécoise fondée sur des données probantes pour améliorer le dépistage des troubles du comportement alimentaire. Revue canadienne de santé mentale communautaire

Briand-Lamarche, M., Pinard, R., Thériault, P. & Dagenais, C. (sous presse). Développement participatif d’un référentiel de compétences pour favoriser l’utilisation de la recherche en éducation : une analyse critique. Revue Canadienne de l’Éducation.

Kadio, K, Dagenais, C, Ridde, V (sous presse) De la formulation d’une politique nationale à la compilation d’actions de protection sociale : un cas de « non design » au Burkina Faso (Revue internationale de politique de développement)

Kadio, K, Dagenais, C, Ridde, V. (sous presse) Politique nationale de protection sociale du Burkina Faso: contexte d’émergence et stratégies des acteurs. (Dans revue française des affaires sociales)

Dagenais, C., Degroote, S., Otmani des Bario, M., Bermudez-Tamayo, C & Ridde, V. (2018). Establishing research priorities in prevention and control of vector-borne diseases in urban areas: a collaborative process. Infectious Diseases of Poverty, (2018) 7:85 doi.org/10.1186/s40249-018-0463-y

Dagenais, C & Ridde, V. (2018). Policy brief (PB) as a knowledge transfer tool: To "make a splash", your PB must first be read. Volume 32: 3, Pages 203-205

McSween-Cadieux, E., Fillol, A., Ridde, V. & Dagenais, C. (2018). Letter to the editor in response to «No difference in knowledge obtained from infographic or plain language summary of a Cochrane systematic review: three randomized controlled trials» by Buljan et al. (2017). Journal of Clinical Epidemiology.

Houle, A-A., Bernard, T., Bérubé, A. & Dagenais, C. (2018). Factors That Influence Parent Recruitment into Prevention Programs in Early Childhood: A Concept Map of Parents’, Practitioners’, and Administrators’ Points of View. Children & Youth Services Review. Volume 85, Pages 127-136

Ridde V, Dagenais C. (2017). What we have learnt (so far) about deliberative dialogue for evidence-based policymaking in West Africa. BMJ Glob Health.;2(4):e000432

Belaid, L., Dagenais, C., Mahaman, M. & Ridde, V. (2017). Understanding the factors affecting the attraction and retention of health professionals in rural and remote areas: A mixed method study in Niger. Human Resources for Health. 15:60 DOI 10.1186/s12960-017-0227-y

Cambon, L., Petit, A., Ridde, V., Dagenais, C., Porcherie, M., Pommier, J., Ferron, C., Minary, L. et Alle, F.  (2017). Evaluation of a knowledge transfer scheme to improve policy making and practices in health promotion and disease prevention setting in French regions: a realist study protocol. Implementation Science, 12 :83. DOI 10.1186/s13012-017-0612-x

Dagenais, C., Croteau, M-O, Ouimet, M., Lord, C. (2017). Portrait des pratiques de transfert de connaissances des chercheurs de l’Université de Montréal. Revue francophone de recherche sur les transfert et l’utilisation des connaissances. 2(1) 1-17. doi: 10.18166/tuc.2017.2.01

Kuate Defo B, Mbanya JC, Tardif JC, Ekundayo O, Perreault S, Potvin L, Cote R, Kengne AP, Choukem SP, Assah F, Kingue S, Richard L, Pongou R, Frohlich K, Saji J, Fournier P, Sobngwi E, Ridde V, Dubé MP, De Denus S, Mbacham W, Lafrance JP, Nsagha DS, Mampuya W, Dzudie A, Cloutier L, Zarowsky C, Tanya A, Ndom P, Hatem M, Rey E, Roy L, Borgès Da Silva R, Dagenais C, Todem D, Weladji R, Mbanya D, Emami E, Njoumemi Z, Monnais L, Dubois CA. Diagnosis, Prevalence, Awareness, Treatment, Prevention, and Control of Hypertension in Cameroon: Protocol for a Systematic. Review and Meta-Analysis of Clinic-Based and Community-Based Studies. JMIR Res Protoc 2017;6(5):e102 doi:10.2196/resprot.7807

Péladeau, N., Dagenais, C. & Ridde, V. (2017). Concept mapping internal validity : A case of misconceived mapping?. Evaluation & Program Planning. 62, 56-63.

McSween-Cadieux, E., Dagenais, C., Somé, P-A & Ridde, Valéry. (2017). Research dissemination workshops : observations and implications based on an experience in Burkina Faso. Health Research Policy and System, 15: 43. DOI 10.1186/s12961-017-0205-9

Guichard, A., Tardieu, É., Dagenais, C., Nour, K., Lafontaine, G., & Ridde, V. (2017) Use of concurrent mixed methods combining concept mapping and focus groups to adapt a health equity tool in Canada. Evaluation and Program Planning. 61, 169-177.

Dagenais, C. & Ridde, V. (2015). Le transfert des connaissances scientifiques : « c’est bien, mais c’est pas encore arrivé… ». Dossier sur le transfert de connaissance. Découvrir, le magazine de l’ACFAS. Novembre.

Briand-Lamarche, M., Pinard, R., Thériault, P. & Dagenais, C. (2016). Evaluation of the Processes and Outcomes of Implementing a Competency Model to Foster Research Knowledge Utilization in Education. International Journal of Higher Education. 5(3). 168-181.

Tchameni Ngamon. S., Souffez, K., Lord, C. & Dagenais, C. (2016). Do knowledge translation (KT) plans help to structure KT practices? Health Research Policy & Systems, 14 :46 DOI 10.1186/S12961-016-0118-z

Dagenais, C., Plouffe, L., Gagné, C., Toulouse, G., Breault, A. & Dupont, D. (2016) Improving the health and safety of 911 emergency call centre agents: An evaluability assessment of a knowledge transfer strategy. International Journal of Occupational Safety and ergonomics, dx.doi.org/10.1080/10803548.2016.1216355

Lysenko, L., Abrami, P. C., Bernard, R. M., & Dagenais, C. (2016). Research use in education: An online survey of Canadian teachers. Brock Education Journal Special Issue on Knowledge Mobilization in and for Education, 25.  Retrieved from brock.scholarsportal.info/journals/brocked/home/article/view/431

D’Ostie-Racine, L., Dagenais, C., & Ridde, V. (2016). A qualitative case study of evaluation use in the context of a collaborative program evaluation strategy in Burkina Faso. Health Research Policy and Systems, 14:37 DOI 10.1186/s12961-016-0109-0

Dagenais, C. McSween-Cadieux, E., Somé, P-A & ridde, V. (2016). A knowledge brokering program in Burkina Faso (West Africa) ; reflections from our experience. Health System & Reform, dx.doi.org/10.1080/23288604.2016.1202368

Ridde, V., Hunt, M., Dagenais, C., Agier, I., Nikiema, A., Chiocchio, F., Bonnet, E., Somé, P-A. (2016). Une politique concernant les données issues d'un programme de recherches interventionnelles en santé mondiale. (A Policy Regarding Data Generated by a Global Health Intervention Research Program). Bioéthique Online. bioethiqueonline.ca/docs/5/9.pdf

Soura, B.D., Dagenais, C., Bastien, R. Fallu, J-S & Janosz, M. (2016). L'étude d'évaluabilité: Utilité et pertinence pour l'évaluation de programme. Canadian Journal of Program Evaluation. doi:10.3138/cjpe.207

Dagenais, C., Pinard, R., St-Pierre, M., Briand-Lamarche, M., Cantave, A.K., Péladeau, N. (2015). Using concept mapping to identify conditions that foster knowledge translation from the perspective of school practitionners. Research Evaluation. doi: 10.1093/reseval/rvv026

Dagenais, C., Laurendeau, M-C. & Briand-Lamarche, M. (2015). Knowledge brokering in public health: A critical analysis of the results of a qualitative evaluation. Evaluation and Program Planningdx.doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2015.07.003

Barsalou Verge, X., Séguin R., M. Gagnon, M. & Dagenais, C. (2015). Current knowledge on child sexual abuse in indigenous populations of Canada/US: A literature review. American Indian Culture and Research Journal; 39(3), 65-82. doi.org/10.17953/aicrj.39.3.barsalou-verge

Siron, S., Dagenais, C. & Ridde, V. (2015). What research tells us about knowledge transfer strategies to improve public health in low-income countries : a scoping review. International Journal of Public health; 60(7), 849-863.

Dagenais, C., Somé, T., Boileau-Falardeau, M., Mc Sween-Cadieux, E. & Ridde, V. (2015). Collaborative development and implementation of a knowledge brokering program to promote research use in Burkina Faso (West Africa). Global Action. doi:  10.3402/gha.v8.26004

Gervais, M.-J., Marion, C., Dagenais, C., Chiocchio, F. & Houlfort, N. (2015). Mesurer le processus de transfert et ses effets sur l'utilisation des connaissances scientifiques: proposition d'un cadre réflexif. Research Evaluation.

Lysenko, L.V., Abrami, P.C., Bernard, R.B., Dagenais, C. & Janosz, M. (2014). Educational Research in Educational Practice: Predictors of Use. Canadian Journal of Education, 37(2).(www.cjerce.ca/index.php/cje-rce/article/view/1477)

Van Pevenage, I., Durivage, P. Nour, K. & Dagenais, C. (2014). Développement et évaluation d'un guide de pratique à l'intention des intervenants en soins palliatifs à domicile. Cahiers francophones de soins palliatifs. 14(2) pp. 71-84

Dagenais, C., Malo, M., Robert, E., Ouimet, M., Berthelette, D. & Ridde, V. (2013). Knowledge transfer on complex social interventions in public health: a scoping study. Plos One, 8(12), 1-9.

Disciplines

  • Psychology
  • Sociology

Areas of expertise

  • Concept mapping
  • Implementation of evidence-based programs
  • Psychosocial prevention
  • Knowledge transfer
  • Program evaluation