Mireille Joussemet
- Professeure titulaire
-
Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Marie-Victorin, room C361
Profile
Research expertise
My research lies at the crossroads of social psychology and developmental psychology, and is based on the theory of self-determination (Deci & Ryan; 1980, 2000, 2010), which postulates that human beings have three essential psychological needs: competence, relatedness and autonomy. My research activities concern children’s need for autonomy and their development.
Affiliations and responsabilities
Research affiliations
Teaching and supervision
Teaching
Courses taught (current session only)
Programs
- 118010 – Baccalauréat en linguistique
- 118020 – Majeure en linguistique
- 122010 – Baccalauréat en psychologie - Campus Montréal
- 122012 – Baccalauréat en neuroscience cognitive
- 122019 – Baccalauréat en psychologie - Campus Laval
- 122020 – Majeure en psychologie
- 122040 – Mineure en psychologie
- 122046 – Mineure en psychologie - Campus Brossard
- 125350 – Certificat en petite enfance et famille: éducation et intervention précoce
- 125510 – Baccalauréat en sociologie
- 125520 – Majeure en sociologie
- 125710 – Baccalauréat en psychologie et sociologie
- 125710 – Baccalauréat en psychologie et sociologie
- 132010 – Baccalauréat en nutrition
- 148410 – Baccalauréat en sciences biomédicales
- 153010 – Baccalauréat en neurosciences
Student supervision
Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)
An implementation fidelity assessment of the How-to Parenting Program
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Le soutien parental à l'autonomie et la santé mentale des enfants: un regard sur le rôle de la hiérarchie culturelle
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Le bien-être et la priorisation de certaines valeurs : étude sur les valeurs intrinsèques et extrinsèques et leurs corrélats parentaux
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Evaluating the impact of the How-to parenting program on preschoolers and their parents : a pilot study
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Associations entre les pratiques parentales et les caractéristiques du trouble de la personnalité limite à l'adolescence : la perspective de la théorie de l’auto-détermination
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Socializing toddlers : autonomy-supportive parenting practices and potential risk factors
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Soutenir l'autodétermination des personnes présentant une déficience intellectuelle : contribution de la théorie de l'autodétermination
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Parenting, self-regulation and childhood anxiety : A Self-Determination Theory perspective
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Academic and social adjustment of teenagers in social rehabilitation : the role of intrinsic need satisfaction and autonomy support
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Projects
Research projects
Improving vulnerable preschoolers’ mental health: A superiority trial assessing the How-to Parenting Program
Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant (GRIP). ( GRIPSYENF )
Promouvoir le développement socio-émotif des tout-petits: effets d'un atelier pour parents
L'atelier Nos Enfants et le développement socio-affectif d'enfants d'âge préscolaire: une étude pilote.
COVID-19: Preserving young children's socio-emotional development and well-being by supporting parenting quality
Optimisation de l'adaptation lors de principales transitions de vie
GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP)
Promoting children's mental health: the effects of a parenting program
OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL
OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL
GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP)
LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIÉTÉ CHEZ LES ENFANTS
PETITES SUBVENTIONS 2011-2012 - LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIETE CHEZ LES ENFANTS
LE PARENTAGE ET LE SOUTIEN DE L'AUTONOMIE AU QUOTIDIEN - UNE ÉTUDE PRÉLIMINAIRE
Outreach
Publications and presentations
Publications
Étude portant sur le contrôle psychologique :
Joussemet, M., Vitaro, F., Barker, E. D., Côté, S., Nagin, D. S., Zoccolillo, M., et Tremblay, R. E. (2008). Controlling parenting and chronic physical aggression during elementary school. Child Development, 79, 411-425. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x
Études portant sur le soutien de l’autodétermination :
Joussemet, M., Landry, R., et Koestner, R. (2008). A self-determination theory perspective on parenting. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 194-200. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0012754
selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2008_JoussemetLandryKoestner_CanPsych.pdf
Joussemet, M., Mageau, G. A., Larose, M.-P., Briand, M., Vitaro, F. (2018). How to talk so kids will listen and listen so kids will talk: a randomized controlled trial evaluating the efficacy of the how-to parenting program on children’s mental health compared to a wait-list control group. BMC Pediatrics, 18(1), 257. doi:10.1186/s12887-018-1227-3
bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-018-1227-3
Joussemet, M., Mageau, G. A., et Koestner, R. (2014). Promoting optimal parenting and children’s mental health: A preliminary evaluation of the how-to parenting program. Journal of Child and Family Studies, 23(6), 949-964. doi:10.1007/s10826-013-9751-0
link.springer.com/article/10.1007/s10826-013-9751-0
Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Landry, R. (2005). A longitudinal study of the relationship of maternal autonomy support to children's adjustment and achievement in school. Journal of Personality, 73(5), 1215-1235. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x
Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Houlfort, N. (2004). Introducing uninteresting tasks to children: A comparison of the effects of rewards and autonomy support. Journal of Personality, 72(1), 139-166. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x
Mageau, G. A., Ranger, F., Joussemet, M., Koestner, R., Moreau, E., et Forest, J. (2015). Validation of the Perceived Parental Autonomy Support Scale (P-PASS). Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 47(3), 251-262. doi:10.1037/a0039325
search.proquest.com/docview/1697223802
Landry, R., Whipple, N., Mageau, G., Joussemet, M., Koestner, R., DiDio, L., . . . Haga, S. M. (2008). Trust in organismic development, autonomy support, and adaptation among mothers and their children. Motivation and Emotion, 32(3), 173-188. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s11031-008-9092-2
link.springer.com/article/10.1007/s11031-008-9092-2
Publications issues des travaux de recherche d'étudiants du labo
Thèse Honor
Jessie-Ann Armour
onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/icd.2062
D.Psy
Marilena Côté-Lecaldare
www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10409289.2016.1148482
Ph.D. R/I
Audrey Savard
link.springer.com/article/10.1007/s11031-013-9351-8
Julie Laurin
link.springer.com/article/10.1007/s11031-017-9627-5
link.springer.com/article/10.1007/s10826-015-0131-9
Julie Emond Pelletier
www.revuedepsychoeducation.org/sommaires/sommaire_43.html
onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jar.12274
Effie Andreadakis
Disciplines
- Psychology
Areas of expertise
- Child development
- Clinical psychology
- Motivation
- Parenting practices
- Preventing psychosocial problems
- Promoting motivation and well-being
- Socialization
- Support for self-determination
- Self-determination theory