Passer au contenu

/ Research

Je donne

Rechercher

Social Sciences and Humanities

Mireille Joussemet

Professeure titulaire

Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie

Marie-Victorin, room C361

514 343-5745

m.joussemet@umontreal.ca

Profile

Research expertise

My research lies at the crossroads of social psychology and developmental psychology, and is based on the theory of self-determination (Deci & Ryan; 1980, 2000, 2010), which postulates that human beings have three essential psychological needs: competence, relatedness and autonomy. My research activities concern children’s need for autonomy and their development.

Teaching and supervision

Student supervision

Theses and dissertation supervision (Papyrus Institutional Repository)

2024

An implementation fidelity assessment of the How-to Parenting Program

Graduate : Lafontaine, Valexie
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
2022

Evaluating the impact of the How-to parenting program on preschoolers and their parents : a pilot study

Graduate : Corbeil, Jessica
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
2016

Socializing toddlers : autonomy-supportive parenting practices and potential risk factors

Graduate : Andreadakis, Eftichia
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
2014

Parenting, self-regulation and childhood anxiety : A Self-Determination Theory perspective

Graduate : Laurin, Julie C.
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.

Projects

Research projects

2022 - 2030

Improving vulnerable preschoolers’ mental health: A superiority trial assessing the How-to Parenting Program

Lead researcher : Mireille Joussemet
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-(PJT) Subvention Projet
2020 - 2028

Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant (GRIP). ( GRIPSYENF )

Lead researcher : Sylvana Côté
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements stratégiques
2021 - 2023

Promouvoir le développement socio-émotif des tout-petits: effets d'un atelier pour parents

Lead researcher : Mireille Joussemet
Co-researchers : Geneviève Mageau
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subvention d'engagement partenarial
2020 - 2022

L'atelier Nos Enfants et le développement socio-affectif d'enfants d'âge préscolaire: une étude pilote.

Lead researcher : Mireille Joussemet
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVX20020-Subvention institutionnelle du CRSH - Subventions d'exploration
2020 - 2022

COVID-19: Preserving young children's socio-emotional development and well-being by supporting parenting quality

Lead researcher : Mireille Joussemet
Co-researchers : Geneviève Mageau
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVXXXXXX-Subvention d'engagement partenarial - COVID19 Initiative spéciale
2016 - 2021

Optimisation de l'adaptation lors de principales transitions de vie

Lead researcher : Richard Koestner
Co-researchers : Mireille Joussemet
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Fonctionnement
2014 - 2021

GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP)

Lead researcher : Frank Vitaro
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements stratégiques
2013 - 2021

Promoting children's mental health: the effects of a parenting program

Lead researcher : Mireille Joussemet
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXX5647-(MOP) Subvention de fonctionnement incluant les subventions de fonctionnement programmatiques (général)
2012 - 2017

OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL

Co-researchers : Mireille Joussemet , Geneviève Mageau
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement
2012 - 2017

OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL

Co-researchers : Mireille Joussemet , Geneviève Mageau
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement
2008 - 2015

GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP)

Lead researcher : Richard Ernest Tremblay
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements stratégiques
2011 - 2013

LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIÉTÉ CHEZ LES ENFANTS

2011 - 2013

PETITES SUBVENTIONS 2011-2012 - LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIETE CHEZ LES ENFANTS

Lead researcher : Mireille Joussemet
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVX20020-Subvention institutionnelle du CRSH - Petites subventions
2009

LE PARENTAGE ET LE SOUTIEN DE L'AUTONOMIE AU QUOTIDIEN - UNE ÉTUDE PRÉLIMINAIRE

Lead researcher : Mireille Joussemet

Outreach

Publications and presentations

Publications

Étude portant sur le contrôle psychologique :

Joussemet, M., Vitaro, F., Barker, E. D., Côté, S., Nagin, D. S., Zoccolillo, M., et Tremblay, R. E. (2008). Controlling parenting and chronic physical aggression during elementary school. Child Development, 79, 411-425. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x 

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x

Études portant sur le soutien de l’autodétermination :

Joussemet, M., Landry, R., et Koestner, R. (2008). A self-determination theory perspective on parenting. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 194-200. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0012754

selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2008_JoussemetLandryKoestner_CanPsych.pdf

Joussemet, M., Mageau, G. A., Larose, M.-P., Briand, M., Vitaro, F. (2018). How to talk so kids will listen and listen so kids will talk: a randomized controlled trial evaluating the efficacy of the how-to parenting program on children’s mental health compared to a wait-list control group. BMC Pediatrics, 18(1), 257. doi:10.1186/s12887-018-1227-3

bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-018-1227-3

Joussemet, M., Mageau, G. A., et Koestner, R. (2014). Promoting optimal parenting and children’s  mental health: A preliminary evaluation of the how-to parenting program. Journal of Child and Family Studies, 23(6), 949-964. doi:10.1007/s10826-013-9751-0

 link.springer.com/article/10.1007/s10826-013-9751-0

Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Landry, R. (2005). A longitudinal study of the relationship of maternal autonomy support to children's adjustment and achievement in school. Journal of Personality, 73(5), 1215-1235. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x

Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Houlfort, N. (2004). Introducing uninteresting tasks to children: A comparison of the effects of rewards and autonomy support. Journal of Personality, 72(1), 139-166. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x

Mageau, G. A., Ranger, F., Joussemet, M., Koestner, R., Moreau, E., et Forest, J. (2015). Validation of the Perceived Parental Autonomy Support Scale (P-PASS). Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 47(3), 251-262. doi:10.1037/a0039325

search.proquest.com/docview/1697223802

Landry, R., Whipple, N., Mageau, G., Joussemet, M., Koestner, R., DiDio, L., . . . Haga, S. M. (2008). Trust in organismic development, autonomy support, and adaptation among mothers and their children. Motivation and Emotion, 32(3), 173-188. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s11031-008-9092-2

link.springer.com/article/10.1007/s11031-008-9092-2

Publications issues des travaux de recherche d'étudiants du labo

Thèse Honor

Jessie-Ann Armour

onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/icd.2062

D.Psy

Marilena Côté-Lecaldare

www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10409289.2016.1148482

Ph.D. R/I 

Audrey Savard

link.springer.com/article/10.1007/s11031-013-9351-8

Julie Laurin

link.springer.com/article/10.1007/s11031-017-9627-5

link.springer.com/article/10.1007/s10826-015-0131-9

Julie Emond Pelletier

www.revuedepsychoeducation.org/sommaires/sommaire_43.html

onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jar.12274

Effie Andreadakis

www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10409289.2018.1548811

Disciplines

  • Psychology

Areas of expertise

  • Child development
  • Clinical psychology
  • Motivation
  • Parenting practices
  • Preventing psychosocial problems
  • Promoting motivation and well-being
  • Socialization
  • Support for self-determination
  • Self-determination theory