Passer au contenu

/ Research

Rechercher

Social Sciences and Humanities; Arts and Literature; Communication; Literature and Languages; Information and Communication Technologies

Centre de recherches intermédiales sur les arts, les lettres et les techniques

Centre facultaire Faculté des arts et des sciences
Département d'anthropologie; Département de communication; Département des littératures et de langues du monde; Département des littératures de langue française; Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
Secondary number: 514 343-6111 #7433 (Information)
Secondary email: crialt.informations@gmail.com (Autre courriel)

Media

Centre de recheche sur l'intermédialité (CRI)

 - ©CRIalt

Centre de recherche sur l'intermédialité (CRI)

 - ©CRIalt

Profile

Affiliations

Research units

  • Centre de recherche Virtuoso sur les usages, cultures et documents numériques

Addresses

Location on the University campus

Roger-Gaudry, room V-13-1

Team

Directors

At Université de Montreal

Members

At Université de Montreal

André Gaudreault (Membre régulier)
Éric Méchoulan (Membre régulier)
Johanne Villeneuve (Membre régulier)
Silvestra Mariniello (Membre régulier)
Philippe Despoix (Membre régulier)
Marion Froger (Membre régulier)
Olivier Asselin (Membre régulier)
Christine Bernier (Membre régulier)
Jeanne Bovet (Membre régulier)
James Cisneros (Membre régulier)
Jean-Marc Larrue (Membre régulier)
Suzanne Paquet (Membre régulier)
Marcello Vitali-Rosati (Membre régulier)
André Habib (Membre régulier)
Richard Bégin (Membre régulier)
Dominic Arsenault (Membre régulier)
Jenny Brasebin (Membre associé)
Claudia Polledri (Membre associé)

Expertise

Projects and funding

Publications and presentations

Publications

Bibliographie sur les fondements théoriques et épistémologiques de l'intermédialité :

Asselin, Olivier, Johanne Lamoureux, and Christine Ross (ed.). 2007. The Tasking of Identity in Contemporary Art: At the Intersection of Aesthetics, Media, Science, and Technology. Montréal:         McGill-Queen’s Press - MQUP.

Bolter, Jay David. 2005. “Transference and Transparency: Digital Technology and the Remediation of Cinema.” Dans Intermédialités (6): 13–26.

Brown, George, Gerd Hauck et Jean-Marc Larrue. 2008. « “Mettre en scène” : une approche intermédiale de la réalité théâtrale actuelle ». Dans Intermédialités (12): 9–12. http://www.erudit.org/revue/im/2008/v/n12/039228ar.html?vue=resume.

Cisneros, James. 2007. “Remains to Be Seen. Intermediality. Ekphrasis, and Institution.” Dans Intermédialité et socialité. Histoire et géographie d’un concept, Marion Froger and Jürgen E. Müller (ed.). Münster: Nodus, 15-28.

Despoix, Philippe. 2005. « Questions et hypothèses à partir des systèmes d’écritures : remédiation ou plurimédialité ? » Dans Intermédialités (6): 95–106.

Despoix, Philippe et Yvonne Spielmann (dir.). 2005. « Remédier / Remediation ». Intermédialités (6).

Dupuis, Gilles, Jean Klucinskas et Jean-François Vallée (dir.). 2012. Transmédiations: traversées culturelles de la modernité tardive. Mélanges offerts à Walter Moser. Montréal: Les Presses de l’Université de Montréal.

Gaudreault, André, and Philippe Marion. 2005. “Transécriture and Narrative Mediatics: The Stakes of Intermediality.” Dans A Companion to Literature and Film, Alessandra Raengo and Robert Stam (ed.). 58–71. Malden / Oxford: Blackwell Publishing.

Leblanc, Suzanne. 2009. « “Programmer l’imprévisible” : la programmation comme pragmatique radicale ». Dans Intermédialités (13): 143–152.

Mariniello, Silvestra. 2010. « L’intermédialité : un concept polymorphe ». Dans Intermedia. Études en intermédialité, Célia Vieira and Rio Novo (ed.). 11–29. Paris: L’Harmattan.

Mariniello, Silvestra. 2011. « Médiation et responsabilité ». Dans Enjeux interculturels des médias. Altérités, Transferts et Violences, Michèle Garneau, Hans Jürgen Lüsebrink et Walter Moser (ed.). 111–143. Ottawa: Les Presses de l’Université d'Ottawa.

Mariniello, Silvestra et Luciano De Giusti. 2008. “L’intermedialità dieci anni dopo.” Dans Immagini migranti. Forme intermediali del cinema in era digitale. Venezia: Marsilio.

Méchoulan, Éric (dir.). 2003. « Naître ». Intermédialités (1).

———. 2008. « Notes sur le “on”, le milieu et la vérité de l’appareil ». Revue Appareil, Varia, Mis à jour le : 18/02/2008, URL : http://revues.mshparisnord.org/appareil/index.php?id=124.

Müller, Jürgen Eugen. 2007. Media Encounters and Media Theories. Münster: Nodus.

Oosterling, Henk. 2003. “Sens(a)ble Intermediality and Interesse: Towards an Ontology of the In-Between.” Dans Intermédialités (1): 29–46.

O’Gorman, Marcel. 2003. “What Is Necromedia?” Intermédialités (1): 155–164.

Rocheville, Sarah. 2008. « L’art de se taire. Exercice d’écoute dans une chambre d’enfants ». Revue des sciences humaines, n° 288 : « Les espaces de la voix. Dialogue entre les arts et les médias », Serge Cardinal, Marie-Pascale Huglo et Sarah Rocheville (dir.), 56-65.

Sterne, Jonathan. 2010. “Rearranging the Files: On Interpretation in Media History.” The Communication Review 13 (1): 75–87. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714420903558704.

Ulrich Gumbrecht, Hans. 2003. “Why Intermediality — If at All?” Intermédialités (2): 173–178.

Villeneuve, Johanne. 2007. « L’oralité, l’intermédialité et la question de l’appareil. De la technique et des enchantements ». Dans Appareils et Intermédialité, Jean-Louis Déotte, Marion Froger et Sylvestra Mariniello (dir.). Paris: L’Harmattan. 207–222.

Wilson-Bokowiec, Julie, and Mark Bokowiec. 2008. “Sense & Sensation: The Act of Mediation and Its Effects.” Intermédialités (12): 129. http://www.erudit.org/revue/im/2008/v/n12/039235ar.html?vue=resume.

Disciplines

  • Media and Visual Arts
  • Communication
  • Art History
  • Art Sociology
  • Literary Studies
  • Literature
  • Drama
  • Anthropology

Areas of expertise

  • Audiovisual, Visual, Audio and Written Communications
  • Communication Contexts
  • Telecommunication networks
  • Impacts of New Information Technologies
  • New Technology and Social Impacts
  • Theatrical Productions
  • Conservation Modes, Valorization, Restoration or Protection of Artistic and Cultural Heritage (Architectural, Literary, Musical, Theatrical, etc.)
  • Media Types (Radio, Television, Written Press, etc.)
  • Video and New Media
  • Social Networks
  • Network Analysis (Information)
  • Arts, Literature and Subjectivity
  • Literary or Artistic Work Analysis
  • Literary or Artistic Work Dissemination or Reception Contexts
  • Social Movements (Political Culture, Society and Ideology)
  • Change Management (Structural, Technological and Cultural)
  • Cultural Institutions (Museums, Libraries, etc.)
  • Epistemology and Methodology
  • Renaissance
  • Modern Period (writing and fine arts)