Passer au contenu

/ Research

Je donne

Rechercher

Social Sciences and Humanities

Mireille Joussemet

Professeure agrégée

Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie

Marie-Victorin, room C361

514 343-5745

m.joussemet@umontreal.ca

Profile

Research expertise

My research lies at the crossroads of social psychology and developmental psychology, and is based on the theory of self-determination (Deci & Ryan; 1980, 2000, 2010), which postulates that human beings have three essential psychological needs: competence, relatedness and autonomy. My research activities concern children’s need for autonomy and their development.

Teaching and supervision

Student supervision

Projects

Research projects

2016 - 2021

Optimisation de l'adaptation lors de principales transitions de vie

Lead researcher : Richard Koestner
Co-researchers : Mireille Joussemet
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Fonctionnement
2014 - 2021

GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP)

Lead researcher : Frank Vitaro
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements Stratégiques
2013 - 2020

PROMOTING CHILDREN'S MENTAL HEALTH : THE EFFECTS OF A PARENTING PROGRAM

Lead researcher : Mireille Joussemet
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXX5647-Subvention de fonctionnement incluant les subventions de fonctionnement programmatiques
2012 - 2017

OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL

Co-researchers : Mireille Joussemet , Geneviève Mageau
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement
2012 - 2017

OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL

Co-researchers : Mireille Joussemet , Geneviève Mageau
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement
2008 - 2015

GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP)

Lead researcher : Richard Ernest Tremblay
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements Stratégiques
2011 - 2013

PETITES SUBVENTIONS 2011-2012 - LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIETE CHEZ LES ENFANTS

Lead researcher : Mireille Joussemet
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PVX20020-Subvention institutionnelle du CRSH - Petites subventions
2011 - 2013

LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIÉTÉ CHEZ LES ENFANTS

2009

LE PARENTAGE ET LE SOUTIEN DE L'AUTONOMIE AU QUOTIDIEN - UNE ÉTUDE PRÉLIMINAIRE

Lead researcher : Mireille Joussemet

Outreach

Publications and presentations

Publications

Étude portant sur le contrôle psychologique :

Joussemet, M., Vitaro, F., Barker, E. D., Côté, S., Nagin, D. S., Zoccolillo, M., et Tremblay, R. E. (2008). Controlling parenting and chronic physical aggression during elementary school. Child Development, 79, 411-425. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x 

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x

Études portant sur le soutien de l’autodétermination :

Joussemet, M., Landry, R., et Koestner, R. (2008). A self-determination theory perspective on parenting. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 194-200. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0012754

selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2008_JoussemetLandryKoestner_CanPsych.pdf

Joussemet, M., Mageau, G. A., Larose, M.-P., Briand, M., Vitaro, F. (2018). How to talk so kids will listen and listen so kids will talk: a randomized controlled trial evaluating the efficacy of the how-to parenting program on children’s mental health compared to a wait-list control group. BMC Pediatrics, 18(1), 257. doi:10.1186/s12887-018-1227-3

bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-018-1227-3

Joussemet, M., Mageau, G. A., et Koestner, R. (2014). Promoting optimal parenting and children’s  mental health: A preliminary evaluation of the how-to parenting program. Journal of Child and Family Studies, 23(6), 949-964. doi:10.1007/s10826-013-9751-0

 link.springer.com/article/10.1007/s10826-013-9751-0

Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Landry, R. (2005). A longitudinal study of the relationship of maternal autonomy support to children's adjustment and achievement in school. Journal of Personality, 73(5), 1215-1235. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x

Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Houlfort, N. (2004). Introducing uninteresting tasks to children: A comparison of the effects of rewards and autonomy support. Journal of Personality, 72(1), 139-166. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x

Mageau, G. A., Ranger, F., Joussemet, M., Koestner, R., Moreau, E., et Forest, J. (2015). Validation of the Perceived Parental Autonomy Support Scale (P-PASS). Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 47(3), 251-262. doi:10.1037/a0039325

search.proquest.com/docview/1697223802

Landry, R., Whipple, N., Mageau, G., Joussemet, M., Koestner, R., DiDio, L., . . . Haga, S. M. (2008). Trust in organismic development, autonomy support, and adaptation among mothers and their children. Motivation and Emotion, 32(3), 173-188. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s11031-008-9092-2

link.springer.com/article/10.1007/s11031-008-9092-2

Publications issues des travaux de recherche d'étudiants du labo

Thèse Honor

Jessie-Ann Armour

onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/icd.2062

D.Psy

Marilena Côté-Lecaldare

www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10409289.2016.1148482

Ph.D. R/I 

Audrey Savard

link.springer.com/article/10.1007/s11031-013-9351-8

Julie Laurin

link.springer.com/article/10.1007/s11031-017-9627-5

link.springer.com/article/10.1007/s10826-015-0131-9

Julie Emond Pelletier

www.revuedepsychoeducation.org/sommaires/sommaire_43.html

onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jar.12274

Effie Andreadakis

www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10409289.2018.1548811

Disciplines

  • Psychology

Areas of expertise

  • Child development
  • Clinical psychology
  • Motivation
  • Parenting practices
  • Preventing psychosocial problems
  • Promoting motivation and well-being
  • Socialization
  • Support for self-determination
  • Self-determination theory