Passer au contenu

/ Research

Je donne

Rechercher

Social Sciences and Humanities; Humanities; Social Sciences; Social Sciences and Social Action; Health Sciences

Groupe de recherche sur l’inadaptation psychosociale chez l’enfant

Centre institutionnel
École de criminologie; École de psychoéducation; Département de psychologie
Secondary numbers: 514 343-6111 #2541 (Information) 514 343-6962 (Télécopieur)
Secondary email: grip@umontreal.ca (Autre courriel)

Media

Enjeu électoral 2014 : les Centres de la petite enfance

Frédéric Ouellet : Les conduites délinquantes et antisociales...

L'accompagnement individualisé au secondaire - Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport

Profile

About us

The Research Unit on Children’s Psychosocial Maladjustment (GRIP) is a group of multidisciplinary inter‐university researchers from the Université de Montreal, Université Laval, and McGill University who contribute to the understanding of the development of adjustment problems in children and youths, and to the identification of the most effective means to prevent these problems. The GRIP is financed by the Université de MontréalUniversité LavalMcGill University, and by FRQSC funds.

Affiliations

Research units

  • Centre d’excellence pour le développement des jeunes enfants

Universities

  • Université Concordia/Concordia University
  • Université du Québec à Trois-Rivières
  • Université du Québec en Outaouais
  • Université Laval
  • Université McGill/McGill University
  • Université du Québec à Montréal (UQAM)

Addresses

Location on the University campus

3050-60 Edouard-montpetit, room A-212

Team

Directors

At Université de Montreal

Members

At Université de Montreal

Jacques-Yves Montplaisir (Chercheur régulier)
Richard Ernest Tremblay (Chercheur régulier)
René Carbonneau (Chercheur régulier)
Sophie Parent (Chercheur régulier)
Frank Vitaro (Chercheur régulier)
Jean Séguin (Chercheur régulier)
Miriam Beauchamp (Chercheur régulier)
Sarah Lippé (Chercheur régulier)
Patricia Conrod (Chercheur régulier)
Mireille Joussemet (Chercheur régulier)
Thuy Mai Luu (Chercheur régulier)
Geneviève Mageau (Chercheur régulier)
Anne Monique Nuyt (Chercheur régulier)
Linda Booij (Chercheur régulier)
Isabelle Ouellet-Morin (Chercheur régulier)
Nathalie Fontaine (Chercheur régulier)
Natalie Castellanos Ryan (Chercheur régulier)
Julie Laurin (Chercheur régulier)
Nicholas Chadi (Chercheur régulier)

External

Jean-Philippe Gouin (Chercheur régulier)
Marie-Claude Geoffroy (Chercheur régulier)
Linda Booij (Chercheur régulier)
Evelyne Touchette (Chercheur régulier)
Marco Leyton (Chercheur régulier)
Gustavo Turecki (Chercheur régulier)
Marie-Claude Salvas (Chercheur régulier)
Sébastien Normand (Chercheur régulier)
Michel Boivin (Chercheur régulier)
Simon Larose (Chercheur régulier)
Ginette Dionne (Chercheur régulier)
Rose Marie Mara Brendgen (Chercheur régulier)
Catherine Herba (Chercheur régulier)
Gina Muckle (Chercheur régulier)
Frédéric Guay (Chercheur régulier)
Stéphane Duchesne (Chercheur régulier)
Catherine Ratelle (Chercheur régulier)
François Poulin (Chercheur régulier)
Anne-Sophie Denault (Chercheur régulier)
Marie-Hélène Pennestri (Chercheur régulier)
Célia Matte-Gagné (Chercheur régulier)
André Plamondon (Chercheur régulier)
Melanie Dirks (Chercheur régulier)
France Capuano (Chercheur régulier)
David Litalien (Chercheur régulier)
Caroline Temcheff (Chercheur régulier)
Catherine Haeck (Chercheur régulier)
Tina Montreuil (Chercheur régulier)
David D. Vachon (Chercheur régulier)
Anna Elizabeth Fago Weinberg (Chercheur régulier)

Support staff

  • Katja Valois - Coordonnatrice

Expertise

Expertise description

The Research Unit on Children’s Psychosocial Maladjustment (GRIP) investigates psychosocial maladjustment among children, from birth to adolescence, from a developmental perspective.

Its research program is based on three complementary themes:

  • The first encompasses studies that describe and predict maladjustment in children. The main objective of this theme is to delineate the prevalence of maladaptation in a given territory, to describe the development of these problems, and to identify risk factors as well as protective factors.
  • The second research theme is focused on factors related to family and to factors in the environment, such as peers and the school setting.
  • The third research theme focuses on studying interventions aimed at preventing adjustment problems in the young.

The GRIP research program is positioned within the overall body of research on human development conducted by researchers from disciplines as varied as anthropology, biology, criminology, demography, education, genetics, neurosciences, nutrition, pediatrics, psychiatry, psychology, and sociology. A conceptual model using longitudinal‐experimental studies as collaboration vectors integrates these different interdisciplinary perspectives.

Since the very first longitudinal and experimental studies, GRIP researchers have worked closely with families, school personnel and school boards. The GRIP continues to establish these important partnerships with several provincial and federal departments, with para-governmental organizations, as well as with private foundations, in order to conduct new generations of longitudinal and preventive studies and transfer new knowledge to policy makers, to those responsible for services, and to the general public.

Projects and funding

Publications and presentations

Publications

Les publications des membres du GRIP sont disponibles via leur profil Google Scholar ou institutionnel : https://grip-info.ca/chercheurs/

Disciplines

  • Psychoeducation
  • Sociology
  • Psychology
  • Child & Adolescent Psychiatry
  • Criminology

Areas of expertise

  • Délinquance et troubles mentaux
  • Learning
  • Learning disorders - Learning disabilities
  • Traumatismes pendant l'enfance
  • Child
  • Child development
  • Enfant à risque
  • Enfant-adolescent
  • Enfants et la télévision
  • Enfants et les écrans
  • Relation mère-enfant
  • Rôle des pairs dans le développement psychosocial des enfants et des adolescents
  • Violence envers l'enfant
  • Child sexual abuse
  • Parent-child attachment
  • Assessment of the child
  • Child-adolescent assessment
  • Newborns, children and teenagers
  • Parent-child relations
  • Children's sleep
  • Cognitive Development
  • Cerebral and cognitive development
  • Mental health
  • Engagement comportemental
  • Évaluation du risque de récidive
  • Prise de risque
  • Comportement à risque
  • Adaptation scolaire
  • Réussite scolaire
  • Violence at school
  • Abandon scolaire
  • Activités parascolaires
  • Climat scolaire
  • Environnement scolaire
  • Intégration scolaire
  • Préparation scolaire
  • Preschool period
  • Environnements éducatifs (famille, garderie, école)
  • Family violence
  • Family mediation
  • Family break-ups
  • Prevention
  • Psychosocial prevention
  • Preventing psychosocial problems
  • Jeunes en difficulté
  • Stress
  • Réactivité au stress
  • Stress management